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Network Working Group                                         R.  Braden
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                                                              D.  Borman
                                                           Cray Research
                                                            C. Partridge
                                                        BBN Laboratories
                                                          September 1988


                    Computing the Internet Checksum
                    インターネットチェックサムの計算

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この文書の状態


   This memo summarizes techniques and algorithms for efficiently
   computing the Internet checksum.  It is not a standard, but a set of
   useful implementation techniques.  Distribution of this memo is
   unlimited.
   このメモは効率的にインターネットチェックサムを計算する技術とアルゴリ
   ズムを要約します。これは標準ではなく、有用な実装技術です。このメモの
   配布は無制限です。

1.  Introduction
1.  はじめに

   This memo discusses methods for efficiently computing the Internet
   checksum that is used by the standard Internet protocols IP, UDP, and
   TCP.
   このメモは効率的に標準インターネット・プロトコルIPとUDPとTCP
   で使われるインターネットチェックサムを計算する方法を論じます。

   An efficient checksum implementation is critical to good performance.
   As advances in implementation techniques streamline the rest of the
   protocol processing, the checksum computation becomes one of the
   limiting factors on TCP performance, for example.  It is usually
   appropriate to carefully hand-craft the checksum routine, exploiting
   every machine-dependent trick possible; a fraction of a microsecond
   per TCP data byte can add up to a significant CPU time savings
   overall.
   効率的なチェックサムの実装は良い性能に重大です。実装技術の進歩がプロ
   トコル処理の残りを合理化するので、チェックサム計算は、例えば、TCP
   性能を制限する要素の1つになります。慎重にチェックサムルーチンを作り、
   すべてのマシン依存の可能性のある方法を採用するのは、通常適切です;T
   CPデータバイト毎に全体に対する重要なCPU時間の1マイクロ秒の何分
   の1かが追加されます。

   In outline, the Internet checksum algorithm is very simple:
   インターネットチェックサムアルゴリズムの概要は非常に単純です:

   (1)  Adjacent octets to be checksummed are paired to form 16-bit
        integers, and the 1's complement sum of these 16-bit integers is
        formed.
   (1)  チェックサムを行うオクテットは16ビット整数になるように対にされ、
        これら16ビット整数の1の補数の合計が生成されます。

   (2)  To generate a checksum, the checksum field itself is cleared,
        the 16-bit 1's complement sum is computed over the octets
        concerned, and the 1's complement of this sum is placed in the
        checksum field.
   (2)  チェックサムを生成するために、チェックサムフィールド自身はクリア
        され、16ビットの1の補数の合計は関連したオクテット上で計算され、
        そして合計の1の補数がチェックサムフィールドに置かれます。

   (3)  To check a checksum, the 1's complement sum is computed over the
        same set of octets, including the checksum field.  If the result
        is all 1 bits (-0 in 1's complement arithmetic), the check
        succeeds.
   (3)  チェックサムををチェックするために、1の補数の合計はチェックサム
        を含む同じオクテット上で計算されます。もし結果がすべての1のビッ
        トであるなら(1の補数の演算で−0)、検査は成功です。

        Suppose a checksum is to be computed over the sequence of octets
        A, B, C, D, ... , Y, Z.  Using the notation [a,b] for the 16-bit
        integer a*256+b, where a and b are bytes, then the 16-bit 1's
        complement sum of these bytes is given by one of the following:
        オクテットA, B, C, D, ... , Y, Zの列上でチェックサムを計算すると
        考えてください。表記[a,b]をaとbをバイトとした場合の16ビットの
        整数a*256+bとして、与えられたバイトの16ビットの1の補数の合計
        は以下の通りです:

            [A,B] +' [C,D] +' ... +' [Y,Z]              [1]

            [A,B] +' [C,D] +' ... +' [Z,0]              [2]

        where +' indicates 1's complement addition. These cases
        correspond to an even or odd count of bytes, respectively.
        ここで+'は1の補数の加算です。これらの場合はそれぞれバイト数が偶
        数か奇数かに対応します。

        On a 2's complement machine, the 1's complement sum must be
        computed by means of an "end around carry", i.e., any overflows
        from the most significant bits are added into the least
        significant bits. See the examples below.
        2の補数のマシンで、1の補数の合計は「エンドアラウンドキャリー」
        の意味で計算しなければなりません、すなわち、最上位ビットの桁あふ
        れは最下位ビットに加算されます。下記の例を見てください。

        Section 2 explores the properties of this checksum that may be
        exploited to speed its calculation.  Section 3 contains some
        numerical examples of the most important implementation
        techniques.  Finally, Section 4 includes examples of specific
        algorithms for a variety of common CPU types.  We are grateful
        to Van Jacobson and Charley Kline for their contribution of
        algorithms to this section.
        2章がその計算を速めるために利用されるかもしれないこのチェックサ
        ムの性質を調べます。3章がある重要な実装技術の数値例を含んでいま
        す。最後に4章が、いろいろな一般的CPUタイプに固有のアルゴリズ
        ムの例を含みます。我々はこの章のアルゴリズムの貢献に対しVan
        JacobsonとCharley Klineに感謝します。

        The properties of the Internet checksum were originally
        discussed by Bill Plummer in IEN-45, entitled "Checksum Function
        Design".  Since IEN-45 has not been widely available, we include
        it as an extended appendix to this RFC.
        インターネットチェックサムの性質は元々Bill Plummerにより「チェッ
        クサム機能デザイン」と題を付けられたIEN−45で論じられました。
        IEN−45が広く利用可能ではなかったので、我々はこのRFCの拡
        張付録としてこれを含みます。

     2.  Calculating the Checksum
     2.  チェックサム計算

        This simple checksum has a number of wonderful mathematical
        properties that may be exploited to speed its calculation, as we
        will now discuss.
        この単純なチェックサムは、我々が今論じるように、計算を速めるため
        に利用されるかもしれない多くの素晴らしい数学的な特性を持っていま
        す。

   (A)  Commutative and Associative
   (A)  可換で結合

        As long as the even/odd assignment of bytes is respected, the
        sum can be done in any order, and it can be arbitrarily split
        into groups.
        バイトの奇数/奇数の割当てが間違わない限り、合計はどんな順序でも
        可能で、任意にグループに分けることができます。

        For example, the sum [1] could be split into:
        例えば、[1]の合計は以下に分けられます:

           ( [A,B] +' [C,D] +' ... +' [J,0] )

                  +' ( [0,K] +' ... +' [Y,Z] )               [3]

   (B)  Byte Order Independence
   (B)  バイト順独立

        The sum of 16-bit integers can be computed in either byte order.
        Thus, if we calculate the swapped sum:
        16ビットの整数の合計はどのバイト順ででも計算ができます。
        それで、もし我々が交換した合計を計算するなら:

           [B,A] +' [D,C] +' ... +' [Z,Y]                   [4]

        the result is the same as [1], except the bytes are swapped in
        the sum! To see why this is so, observe that in both orders the
        carries are the same: from bit 15 to bit 0 and from bit 7 to bit
        8.  In other words, consistently swapping bytes simply rotates
        the bits within the sum, but does not affect their internal
        ordering.
        結果は合計でバイトが交換される以外[1]と同じです!なぜこうなるか
        を見るために、両方の順でキャリーが同じ事を観察してください:ビッ
        ト15からビット0までそしてビット7からビット8まで。言い換えれ
        ば、全てのバイトを交換することは単純に合計のビットを回転させます
        が、内部の順序に影響を与えません。

        Therefore, the sum may be calculated in exactly the same way
        regardless of the byte order ("big-endian" or "little-endian")
        of the underlaying hardware.  For example, assume a "little-
        endian" machine summing data that is stored in memory in network
        ("big-endian") order.  Fetching each 16-bit word will swap
        bytes, resulting in the sum [4]; however, storing the result
        back into memory will swap the sum back into network byte order.
        それ故に、合計はハードウェアのバイト順(「ビッグエンディアン」あ
        るいは「リトルエンディアン」)に関係なく同じ方法で計算できるかも
        しれません。例えば、メモリにネットワーク順(「ビッグエンディアン」)
        で記憶するデータを合計する「リトルエンディアン」マシンを想定して
        ください。それぞれの16ビットのワードを読み取るとバイトが入れ替
        わり合計[4]を生成します;しかしながら、メモリの中に結果を置くと順
        序が入れ替わりネットワーク順に戻るでしょう。

        Byte swapping may also be used explicitly to handle boundary
        alignment problems.  For example, the second group in [3] can be
        calculated without concern to its odd/even origin, as:
        バイト交換が境界整列問題を処理するために明示的に使われるかもしれ
        ません。例えば[3]の第2グループが偶数/奇数の始まりを気にしない
        で計算できます:

              [K,L] +' ... +' [Z,0]

        if this sum is byte-swapped before it is added to the first
        group.  See the example below.
        もしこの合計が前にバイト交換をされてるなら、最初のグループに加算
        されます。下記の例を見てください。

   (C)  Parallel Summation
   (C)  平行合計

        On machines that have word-sizes that are multiples of 16 bits,
        it is possible to develop even more efficient implementations.
        Because addition is associative, we do not have to sum the
        integers in the order they appear in the message.  Instead we
        can add them in "parallel" by exploiting the larger word size.
        16ビット倍数のワードサイズを持つ機械で、更に効率的な実装を作る
        ことは可能です。加算が結合性があるので、我々はメッセージに見える
        順序で整数を合計しなくてもよいです。その代わりに大きいワードサイ
        ズを採用することで「平行」に加算ができます。

        To compute the checksum in parallel, simply do a 1's complement
        addition of the message using the native word size of the
        machine.  For example, on a 32-bit machine we can add 4 bytes at
        a time: [A,B,C,D]+'... When the sum has been computed, we "fold"
        the long sum into 16 bits by adding the 16-bit segments.  Each
        16-bit addition may produce new end-around carries that must be
        added.
        チェックサムを平行に計算するために、単純にマシンのネイティブのワー
        ドサイズでメッセージの1の補数の加算をします。例えば、32ビット
        マシン上で我々は一度に4バイトを加算できます:[A,B,C,D]+'...。合
        計が計算された時、我々は16ビット毎に加算し16ビットにすること
        で長い合計を「折ります」。それぞれの16ビットは加算が必要な新し
        いエンドアラウンドキャリーを起こすかもしれません。

        Furthermore, again the byte order does not matter; we could
        instead sum 32-bit words: [D,C,B,A]+'... or [B,A,D,C]+'... and
        then swap the bytes of the final 16-bit sum as necessary.  See
        the examples below.  Any permutation is allowed that collects
        all the even-numbered data bytes into one sum byte and the odd-
        numbered data bytes into the other sum byte.
        さらにバイト順は問題ではありません;その代わりに32ビットワード
        を合計することができます:[D,C,B,A]+'... または [B,A,D,C]+'...と
        最後の16ビット合計の交換が必要なだけです。下記の例を見てくださ
        い。奇数バイトを1つの合計バイトに集め、偶数バイトを他の合計バイ
        トに集めるすべての配列が許されます。

   There are further coding techniques that can be exploited to speed up
   the checksum calculation.
   チェックサム計算を速めるために利用できる他のコーディング技術があります。

   (1)  Deferred Carries
   (1)  延期キャリー

        Depending upon the machine, it may be more efficient to defer
        adding end-around carries until the main summation loop is
        finished.
        機械依存ですが、合計ループが終了するまで、エンドアラウンドキャリー
        の加算を延期することはより効率的かもしれません。

        One approach is to sum 16-bit words in a 32-bit accumulator, so
        the overflows build up in the high-order 16 bits.  This approach
        typically avoids a carry-sensing instruction but requires twice
        as many additions as would adding 32-bit segments; which is
        faster depends upon the detailed hardware architecture.
        1つの方法は32ビット加算器で16ビットワードを合計することで、
        あふれは上位16ビットに蓄積されます。この方法は一般にキャリー検
        出処理を避けますが、32ビットセグメントの加算に2倍の数の加算演
        算を要求します;どちらがより速いかは詳細なハードウェアアーキテク
        チャに依存します。

   (2)  Unwinding Loops
   (2)  ループをほどく

        To reduce the loop overhead, it is often useful to "unwind" the
        inner sum loop, replicating a series of addition commands within
        one loop traversal.  This technique often provides significant
        savings, although it may complicate the logic of the program
        considerably.
        ループの冗長性を減らすために、内部の加算ループをほどいて一連の加
        算コマンドを繰り返す事はしばしば有用です。この技術はかなりプログ
        ラムロジックを複雑にするかもしれないが、しばしば重要な利益を供給
        します。

   (3)  Combine with Data Copying
   (3)  データコピーの結合

        Like checksumming, copying data from one memory location to
        another involves per-byte overhead.  In both cases, the
        bottleneck is essentially the memory bus, i.e., how fast the
        data can be fetched. On some machines (especially relatively
        slow and simple micro-computers), overhead can be significantly
        reduced by combining memory-to-memory copy and the checksumming,
        fetching the data only once for both.
        合計検査のように、1つのメモリから他にデータをコピーすることはバ
        イト毎のオーバーヘッドを生じます。両方の場合に、ボトルネックは本
        質的にメモリバスです、すなわち、速くデータを読む方法です。あるマ
        シン(特に比較的遅くて単純なマイクロ・コンピュータ)で、メモリ間
        コピーと合計検査を組み合わせて、両方のデータを読むのを一度に行う
        とオーバーヘッドを減らすことができます。

   (4)  Incremental Update
   (4)  逐次更新

        Finally, one can sometimes avoid recomputing the entire checksum
        when one header field is updated.  The best-known example is a
        gateway changing the TTL field in the IP header, but there are
        other examples (for example, when updating a source route).  In
        these cases it is possible to update the checksum without
        scanning the message or datagram.
        最後に、1つのヘッダフィールドを更新する時に、全部のチェックサム
        を再計算するのを避けることができます。最もよく知られた例はIPヘッ
        ダでTTLフィールドを変えるゲートウェイですが、他の例もあります
        (例えば、ソースルート更新時)。これらの場合メッセージあるいはデー
        タグラムを走査しないでチェックサムを更新することは可能です。

        To update the checksum, simply add the differences of the
        sixteen bit integers that have been changed.  To see why this
        works, observe that every 16-bit integer has an additive inverse
        and that addition is associative.  From this it follows that
        given the original value m, the new value m', and the old
        checksum C, the new checksum C' is:
        チェックサムを更新するために、16のビット整数の差分だけを加算し
        ます。なぜこれでいいかを知るには、すべての16ビット整数が加算の
        逆元を持ち、そして加算が結合性を持つ事からわかります。これから元
        の値mと新しい値m'と古いチェックサムCという条件で、新しいチェック
        サムC'が以下の通りです:

                C' = C + (-m) + m' = C + (m' - m)

3. Numerical Examples
3. 数値例

   We now present explicit examples of calculating a simple 1's
   complement sum on a 2's complement machine.  The examples show the
   same sum calculated byte by bye, by 16-bits words in normal and
   swapped order, and 32 bits at a time in 3 different orders.  All
   numbers are in hex.
   我々は2の補数マシン上の単純な1の補数合計を計算する明示的な例を提示
   します。例は同じ合計をバイト毎に計算し、16ビットワードの通常の順序
   と逆順と32ビットの3つの方法を示します。数はすべて16進数です。

                  Byte-by-byte    "Normal"  Swapped
                                    Order    Order

        Byte 0/1:    00   01        0001      0100
        Byte 2/3:    f2   03        f203      03f2
        Byte 4/5:    f4   f5        f4f5      f5f4
        Byte 6/7:    f6   f7        f6f7      f7f6
                    ---  ---       -----     -----
        Sum1:       2dc  1f0       2ddf0     1f2dc

                     dc   f0        ddf0      f2dc
        Carrys:       1    2           2         1
                     --   --        ----      ----
        Sum2:        dd   f2        ddf2      f2dd

        Final Swap:  dd   f2        ddf2      ddf2


        Byte 0/1/2/3:  0001f203     010003f2       03f20100
        Byte 4/5/6/7:  f4f5f6f7     f5f4f7f6       f7f6f5f4
                       --------     --------       --------
        Sum1:         0f4f7e8fa    0f6f4fbe8      0fbe8f6f4

        Carries:              0            0              0

        Top half:          f4f7         f6f4           fbe8
        Bottom half:       e8fa         fbe8           f6f4
                          -----        -----          -----
        Sum2:             1ddf1        1f2dc          1f2dc

                           ddf1         f2dc           f2dc
        Carrys:               1            1              1
                           ----         ----           ----
        Sum3:              ddf2         f2dd           f2dd

        Final Swap:        ddf2         ddf2           ddf2

   Finally, here an example of breaking the sum into two groups, with
   the second group starting on a odd boundary:
   最後に、この例で合計を2つのグループに分けて、2番目のグループが奇数
   境界で始めます:

                   Byte-by-byte    Normal
                                    Order

        Byte 0/1:    00   01        0001
        Byte 2/ :    f2  (00)       f200
                    ---  ---       -----
        Sum1:        f2   01        f201

        Byte 4/5:    03   f4        03f4
        Byte 6/7:    f5   f6        f5f6
        Byte 8/:     f7  (00)       f700
                    ---  ---       -----
        Sum2:                      1f0ea

        Sum2:                       f0ea
        Carry:                         1
                                   -----
        Sum3:                       f0eb

        Sum1:                       f201
        Sum3 byte swapped:          ebf0
                                   -----
        Sum4:                      1ddf1

        Sum4:                       ddf1
        Carry:                         1
                                   -----
        Sum5:                       ddf2

4.  Implementation Examples
4.  実装例

   In this section we show examples of Internet checksum implementation
   algorithms that have been found to be efficient on a variety of
   CPU's.  In each case, we show the core of the algorithm, without
   including environmental code (e.g., subroutine linkages) or special-
   case code.
   この章で我々はいろいろなCPUのの上に効率的であるインターネットチェッ
   クサム実装アルゴリズムの例を示します。それぞれの事例で、環境のコード
   (例えば、サブルーチンリンク)や特別な事例のコードは含まず、アルゴリ
   ズムの核心を見せます。

4.1  "C"
4.1  「C」

   The following "C" code algorithm computes the checksum with an inner
   loop that sums 16-bits at a time in a 32-bit accumulator.
   次の「C」コードアルゴリズムは内部ループで32ビットの加算器で一度に
   16ビットを合計計算します。

   in 6
       {
           /* Compute Internet Checksum for "count" bytes
            *         beginning at location "addr".
            * "addr"から開始する"count"バイトのインターネット
            *         チェックサムを計算
            */
       register long sum = 0;

        while( count > 1 )  {
           /*  This is the inner loop */
           /*  これは内部ループ */
               sum += * (unsigned short) addr++;
               count -= 2;
       }

           /*  Add left-over byte, if any */
           /*  もしあれば残りのバイトを加算 */
       if( count > 0 )
               sum += * (unsigned char *) addr;

           /*  Fold 32-bit sum to 16 bits */
           /*  32ビット合計を16ビットにたたむ */
       while (sum>>16)
           sum = (sum & 0xffff) + (sum >> 16);

       checksum = ~sum;
   }

4.2  Motorola 68020
4.2  モトローラ68020

   The following algorithm is given in assembler language for a Motorola
   68020 chip.  This algorithm performs the sum 32 bits at a time, and
   unrolls the loop with 16 replications.  For clarity, we have omitted
   the logic to add the last fullword when the length is not a multiple
   of 4.  The result is left in register d0.
   次のアルゴリズムはモトローラ68020チップのためのアセンブラ言語で
   与えられます。このアルゴリズムは32ビットを一度に合計し、ループを
   16の反復に開きます。明快さのために、我々は、長さが4の倍数ではない
   時に、最後の全ワードを加算する論理を除きました。結果はレジスタd0に残
   されます。

   With a 20MHz clock, this routine was measured at 134 usec/kB summing
   random data.  This algorithm was developed by Van Jacobson.
   20MHzクロックで、このルーティンはランダムデータの合計が
   134usec/kBと測られました。このアルゴリズムはVan Jacobsonに
   よって開発されました。

       movl    d1,d2
       lsrl    #6,d1       | count/64 = # loop traversals
       andl    #0x3c,d2    | Then find fractions of a chunk
       negl    d2
       andb    #0xf,cc     | Clear X (extended carry flag)

       jmp     pc@(2$-.-2:b,d2)  | Jump into loop

   1$:     | Begin inner loop...

       movl    a0@+,d2     |  Fetch 32-bit word
       addxl   d2,d0       |    Add word + previous carry
       movl    a0@+,d2     |  Fetch 32-bit word
       addxl   d2,d0       |    Add word + previous carry

           | ... 14 more replications
   2$:
       dbra    d1,1$   | (NB- dbra doesn't affect X)

       movl    d0,d1   | Fold 32 bit sum to 16 bits
       swap    d1      | (NB- swap doesn't affect X)
       addxw   d1,d0
       jcc     3$
       addw    #1,d0
   3$:
       andl    #0xffff,d0

4.3  Cray
4.3  クレイ

   The following example, in assembler language for a Cray CPU, was
   contributed by Charley Kline.  It implements the checksum calculation
   as a vector operation, summing up to 512 bytes at a time with a basic
   summation unit of 32 bits.  This example omits many details having to
   do with short blocks, for clarity.
   次の例は、アセンブラ言語でクレイCPUのために、Charley Klineによって
   提供されました。これは、32ビットの基本的加算単位で一度に512バイ
   トの加算をするベクトル演算として、チェックサム計算をします。この例は
   明快さのために、一部の詳細を除きます。

   Register A1 holds the address of a 512-byte block of memory to
   checksum.  First two copies of the data are loaded into two vector
   registers.  One is vector-shifted right 32 bits, while the other is
   vector-ANDed with a 32 bit mask. Then the two vectors are added
   together.  Since all these operations chain, it produces one result
   per clock cycle.  Then it collapses the result vector in a loop that
   adds each element to a scalar register.  Finally, the end-around
   carry is performed and the result is folded to 16-bits.
   レジスタA1がチェックサムをする512バイトメモリブロックのアドレスを
   持ちます。データの最初の2つのコピーが2つのベクトルレジスタにロード
   されます。1つはベクトル変換された右の32ビットで、他はベクトルAN
   Dされた32ビットマスクです。2つのベクトルは共に加えられます。オペ
   レーションが連結されるので、クロックサイクル毎に1つの結果を作り出し
   ます。それでスカラレジスタにそれぞれの要素を加えるループを結果方向に
   たたみます。最終的に、エンドアラウンドキャリーが行われ、そして結果は
   16ビットにたたまれます。


         EBM
         A0      A1
         VL      64            use full vectors
         S1      <32           form 32-bit mask from the right.
         A2      32
         V1      ,A0,1            load packet into V1
         V2      S1&V1            Form right-hand 32-bits in V2.
         V3      V1>A2            Form left-hand 32-bits in V3.
         V1      V2+V3            Add the two together.
         A2      63            Prepare to collapse into a scalar.
         S1      0
         S4      <16           Form 16-bit mask from the right.
         A4      16
   CK$LOOP S2    V1,A2
         A2      A2-1
         A0      A2
         S1      S1+S2
         JAN     CK$LOOP
         S2      S1&S4           Form right-hand 16-bits in S2
         S1      S1>A4           Form left-hand 16-bits in S1
         S1      S1+S2
         S2      S1&S4           Form right-hand 16-bits in S2
         S1      S1>A4           Form left-hand 16-bits in S1
         S1      S1+S2
         S1      #S1            Take one's complement
         CMR            At this point, S1 contains the checksum.

4.4  IBM 370
4.4  IBM370

   The following example, in assembler language for an IBM 370 CPU, sums
   the data 4 bytes at a time.  For clarity, we have omitted the logic
   to add the last fullword when the length is not a multiple of 4, and
   to reverse the bytes when necessary.  The result is left in register
   RCARRY.
   次の例は、アセンブラ言語でIBM370のCPUのために、一度に4バイ
   トデータを合計します。明快さのために、長さが4の倍数ではない時、最後
   に全ワードを加えて、必要な時、バイトを反転するロジックを除きました。
   結果はレジスタRCARRYに残されます。

   This code has been timed on an IBM 3090 CPU at 27 usec/KB when
   summing all one bits.  This time is reduced to 24.3 usec/KB if the
   trouble is taken to word-align the addends (requiring special cases
   at both the beginning and the end, and byte-swapping when necessary
   to compensate for starting on an odd byte).
   このコードは、すべて1のビットを合計する時、IBM3090のCPUの
   上で27usec/KBの時間が測定されました。この時間はワード整列を
   行えば24.3usec/KBに減少します(最初と終わりの特例処理と奇数
   バイトで始まった場合のバイト交換を必要とします)。

   *      Registers RADDR and RCOUNT contain the address and length of
   *              the block to be checksummed.
   *
   *      (RCARRY, RSUM) must be an even/odd register pair.
   *      (RCOUNT, RMOD) must be an even/odd register pair.
   *
   CHECKSUM  SR    RSUM,RSUM       Clear working registers.
             SR    RCARRY,RCARRY
             LA    RONE,1          Set up constant 1.
   *
             SRDA  RCOUNT,6        Count/64 to RCOUNT.
             AR    RCOUNT,RONE       +1 = # times in loop.
             SRL   RMOD,26         Size of partial chunk to RMOD.
             AR    RADDR,R3        Adjust addr to compensate for
             S     RADDR,=F(64)      jumping into the loop.
             SRL   RMOD,1          (RMOD/4)*2 is halfword index.
             LH    RMOD,DOPEVEC9(RMOD) Use magic dope-vector for offset,
             B     LOOP(RMOD)          and jump into the loop...
   *
   *             Inner loop:
   *
   LOOP      AL    RSUM,0(,RADDR)   Add Logical fullword
             BC    12,*+6             Branch if no carry
             AR    RCARRY,RONE        Add 1 end-around
             AL    RSUM,4(,RADDR)   Add Logical fullword
             BC    12,*+6             Branch if no carry
             AR    RCARRY,RONE        Add 1 end-around
   *
   *                    ... 14 more replications ...
   *
             A     RADDR,=F'64'    Increment address ptr
             BCT   RCOUNT,LOOP     Branch on Count
    *
    *            Add Carries into sum, and fold to 16 bits
    *
             ALR   RCARRY,RSUM      Add SUM and CARRY words
             BC    12,*+6              and take care of carry
             AR    RCARRY,RONE
             SRDL  RCARRY,16        Fold 32-bit sum into
             SRL   RSUM,16            16-bits
             ALR   RCARRY,RSUM
             C     RCARRY,=X'0000FFFF' and take care of any
             BNH   DONE                     last carry
             S     RCARRY,=X'0000FFFF'
   DONE      X     RCARRY,=X'0000FFFF' 1's complement

       IEN 45
     Section 2.4.4.5








                       TCP Checksum Function Design
                       TCPチェックサム機能の設計


                            William W. Plummer


                       Bolt Beranek and Newman, Inc.
                             50 Moulton Street
                           Cambridge MA   02138


                                5 June 1978






     Internet Experiment Note  45                          5 June 1978
     TCP Checksum Function Design                   William W. Plummer

     1.      Introduction
     1.      はじめに

     Checksums  are  included  in  packets  in   order   that   errors
     encountered  during  transmission  may be detected.  For Internet
     protocols such as TCP [1,9] this is especially important  because
     packets  may  have  to cross wireless networks such as the Packet
     Radio Network  [2]  and  Atlantic  Satellite  Network  [3]  where
     packets  may  be  corrupted.  Internet protocols (e.g., those for
     real time speech transmission) can tolerate a  certain  level  of
     transmission  errors  and  forward error correction techniques or
     possibly no checksum at all might be better.  The focus  in  this
     paper  is  on  checksum functions for protocols such as TCP where
     the required reliable delivery is achieved by retransmission.
     チェックサムは送信時に発生したエラーを検出するためにパケットに含め
     られます。TCP[1,9]のようなインターネット・プロトコルで、パケッ
     トがパケットラジオネットワーク[2]や大西洋人工衛星ネットワーク [3]
     のような誤りの多い無線ネットワークを通過するかもしれないので、これ
     は特に重要です。インターネット・プロトコル(例えば、リアルタイムス
     ピーチ送信で)はあるレベルのエラーと前方エラー訂正によりエラーに寛
     大か、あるいはチェックサムが良くないかもしれません。この文書の焦点
     は、信頼性が高い配達が再送によって成し遂げられるTCPのようなプロ
     トコルのためのチェックサム機能にあります。

     Even if the checksum appears good on a  message  which  has  been
     received, the message may still contain an undetected error.  The
     probability of this is bounded by 2**(-C) where  C  is the number
     of  checksum bits.  Errors can arise from hardware (and software)
     malfunctions as well as transmission  errors.   Hardware  induced
     errors  are  usually manifested in certain well known ways and it
     is desirable to account for this in the design  of  the  checksum
     function.  Ideally no error of the "common hardware failure" type
     would go undetected.
     たとえチェックサムが受信メッセージ上で正しく見えるとしても、メッセー
     ジはまだ見つけられていないエラーを含んでいるかもしれません。これの
     可能性はCをチェックサムビット数とすると2**(-C)になります。エラーは
     ハードウェア(とソフトウェア)故障でも、転送誤りでも生ずることがで
     きます。ハードウェアによって誘発されたエラーが通常ある特定の既知の
     方法で検出されます、そしてチェックサム機能の設計でこれを説明するこ
     とは望ましいです。理想的には検出されない「一般ハードウェア障害」タ
     イプのエラーがないことでしょう。

     An  example  of  a  failure  that  the  current checksum function
     handles successfully is picking up a bit in the network interface
     (or I/O buss, memory channel, etc.).  This will always render the
     checksum bad.  For an example of  how  the  current  function  is
     inadequate, assume that a control signal stops functioning in the
     network  interface and the interface stores zeros in place of the
     real data.  These  "all  zero"  messages  appear  to  have  valid
     checksums.   Noise  on the "There's Your Bit" line of the ARPANET
     Interface [4] may go undetected because the extra bits input  may
     cause  the  checksum  to be perturbed (i.e., shifted) in the same
     way as the data was.
     現在のチェックサム機能が処理に成功する故障の例は、ネットワークイン
     タフェース(あるいはI/Oバス、メモリチャネルなど)で1ビットです。
     これは常にチェックサムを正しくなくします。現在の機能が不適当である
     例は、制御信号がネットワークインタフェースで動作をやめ、そしてイン
     タフェースが真のデータの代わりにゼロを保管すると想定してください。
     これらの「すべてのゼロ」メッセージは正当なチェックサムを持つように
     思われます。ARPANETインタフェース[4]の「あなたのビットがあ
     る」線上のノイズは、入力された余分のビットがデータと同じくチェック
     サム自体も混乱させる(つまりビットずれをする)かもしれないから、見
     つけられないかもしれません。

     Although messages containing undetected errors will  occasionally
     be  passed  to  higher levels of protocol, it is likely that they
     will not make sense at that level.  In the case of TCP most  such
     messages will be ignored, but some could cause a connection to be
     aborted.   Garbled  data could be viewed as a problem for a layer
     of protocol above TCP which itself may have a checksuming scheme.
     見つけられないエラーを含んでいるメッセージが時折より上位レベルプロ
     トコルに渡されるであろうけれども、そのレベルで意味をなさないであろ
     うことはありそうです。TCPの場合、ほとんどのこのようなメッセージ
     が無視され、いくらかが接続を中止させるでしょう。自身でチェックサム
     計画を持っているかもしれないTCP上のプロトコルレイヤで、要領を得
     ないデータが問題と見なすことができます。

     This paper is the first step in design of a new checksum function
     for TCP  and  some  other  Internet  protocols.   Several  useful
     properties  of  the current function are identified.  If possible
     these should be retained  in  any  new  function.   A  number  of
     plausible  checksum  schemes are investigated.  Of these only the
     "product code" seems to be simple enough for consideration.
     この文書はTCPや他のインターネット・プロトコルのための新しいチェッ
     クサム機能の設計の第一歩です。現在の機能のいくつかの有用な特性が認
     識されています。もし可能であるなら、これらは新しい機能ででも維持さ
     れるべきです。多くの正しそうなチェックサム案が調査されます。これら
     で「掛算コード」だけが考慮に十分なほど単純であるように思われます。

     2.      The Current TCP Checksum Function
     2.      現在のTCPチェックサム機能

     The current function is  oriented  towards  sixteen-bit  machines
     such  as  the PDP-11 but can be computed easily on other machines
     (e.g., PDP-10).  A packet is thought of as  a  string  of  16-bit
     bytes  and the checksum function is the one's complement sum (add
     with  end-around  carry)  of  those  bytes.   It  is  the   one's
     complement  of  this sum which is stored in the checksum field of
     the TCP header.  Before computing the checksum value, the  sender
     places  a  zero  in  the  checksum  field  of the packet.  If the
     checksum value computed by a receiver of the packet is zero,  the
     packet  is  assumed  to  be  valid.  This is a consequence of the
     "negative" number in the checksum field  exactly  cancelling  the
     contribution of the rest of the packet.
     現在の機能はPDP−11のような16ビットのマシンに向きですが、他
     の機械上で容易に計算できます(例えばPDP−10)。パケットが16
     ビットバイトの列と考えられ、そしてチェックサム機能はこれらのバイト
     の1の補数の合計です(エンドアラウンドキャリーと共に加算)。TCP
     ヘッダのチェックサムフィールドにしまっておかれるものはこの合計の1
     の補数です。チェックサム値を計算する前に、送信者はゼロをパケットの
     チェックサムフィールドに置きます。もしパケットの受信者によって計算
     されたチェックサムがゼロであるなら、パケットは正当と考えられます。
     これはパケット残りに関係なく、チェックサムフィールドの「負の」数が
     取り消しを行った結果です。

     Ignoring  the  difficulty  of  actually  evaluating  the checksum
     function for a given  packet,  the  way  of  using  the  checksum
     described  above  is quite simple, but it assumes some properties
     of the checksum operator (one's complement addition, "+" in  what
     follows):
     上で記述されたチェックサムの方法で、実際にあるパケットのチェックサ
     ム機能を評価することの困難さを無視することは非常に簡単ですが、ある
     のチェックサム演算子(1の補数の加算、以下の「+」)の特性を仮定し
     ます:

       (P1)    +  is commutative.  Thus, the  order  in  which
             the   16-bit   bytes   are  "added"  together  is
             unimportant.
       (P1)    + は可換です。それで、16ビットバイトの「合計」
             順序は重要でありません。

       (P2)    +  has  at  least  one  identity  element  (The
             current  function  has  two:  +0  and  -0).  This
             allows  the  sender  to  compute   the   checksum
             function by placing a zero in the packet checksum
             field before computing the value.
       (P2)    +  が少なくとも1つの単位元を持ちます(現在の機能
             は2つ:+0と-0)。これは値を計算する前にゼロをパケッ
             トチェックサムフィールドに置くことによって送信者が
             チェックサム機能を計算することを許します。

       (P3)    +  has an  inverse.   Thus,  the  receiver  may
             evaluate the checksum function and expect a zero.
       (P3)    +  が逆元を持っています。それで、受信者はチェック
             サム機能を評価し、ゼロを期待してもよいです。

       (P4)    +  is associative, allowing the checksum  field
             to be anywhere in the packet and the 16-bit bytes
             to be scanned sequentially.
       (P4)    +  が結合性を持ちます、チェックサムフィールドがパ
             ケットのどこにもおけ、16ビットバイトが連続的に走
             査できます。

     Mathematically, these properties of the binary operation "+" over
     the set of 16-bit numbers forms an Abelian group [5].  Of course,
     there  are  many Abelian groups but not all would be satisfactory
     for  use  as  checksum  operators.   (Another  operator   readily
     available  in  the  PDP-11  instruction set that has all of these
     properties is exclusive-OR, but XOR is unsatisfactory  for  other
     reasons.)
     数学的に、これらの16ビットの数の上の2項演算子「+」の性質は、アー
     ベル群を生成します[5]。もちろん、多くのアーベル群がありますが、すべ
     てがチェックサム演算子として使用するのに満足であるわけではありませ
     ん。(他のこれらすべての特性を持つPDP−11の命令セットで利用可
     能な演算は排他的論理和ですが、XORは他の理由で不十分です)。

     Albeit imprecise, another property which must be preserved in any
     future checksum scheme is:
     不正確かもしれないが、将来のチェックサムでも維持されているに違いな
     いもう1つの特性は以下です:

       (P5)    +  is fast to compute on a variety of  machines
             with limited storage requirements.
       (P5)    +  が限定されたメモリのいろいろなマシン上で計算が高速です。

     The  current  function  is  quite  good  in this respect.  On the
     PDP-11 the inner loop looks like:
     現在の機能はこの点に関して非常に良いです。PDP−11で内部ループ
     は以下の様です:

             LOOP:   ADD (R1)+,R0    ; Add the next 16-bit byte
                     ADC R0          ; Make carry be end-around
                     SOB R2,LOOP     ; Loop over entire packet.

              ( 4 memory cycles per 16-bit byte )
              ( 16ビットバイト毎に4メモリサイクル )

     On the PDP-10 properties  P1-4  are  exploited  further  and  two
     16-bit bytes per loop are processed:
     PDP−10の特性で、P1〜4がさらに利用でき、ループ毎に2つの16
     ビットバイトが処理されます:

     LOOP: ILDB THIS,PTR   ; Get 2 16-bit bytes
           ADD SUM,THIS    ; Add into current sum
           JUMPGE SUM,CHKSU2  ; Jump if fewer than 8 carries
           LDB THIS,[POINT 20,SUM,19] ; Get left 16 and carries
           ANDI SUM,177777 ; Save just low 16 here
           ADD SUM,THIS    ; Fold in carries
     CHKSU2: SOJG COUNT,LOOP ; Loop over entire packet

     ( 3.1 memory cycles per 16-bit byte )
     ( 16ビットバイト毎に3.1メモリサイクル )

     The  "extra"  instruction  in  the  loops  above  are required to
     convert the two's complement  ADD  instruction(s)  into  a  one's
     complement  add  by  making  the  carries  be  end-around.  One's
     complement arithmetic is better than two's complement because  it
     is  equally  sensitive  to errors in all bit positions.  If two's
     complement addition were used, an even number  of  1's  could  be
     dropped  (or  picked  up)  in  the  most  significant bit channel
     without affecting the value of the checksum.   It  is  just  this
     property  that makes some sort of addition preferable to a simple
     exclusive-OR which is frequently used but permits an even  number
     of drops (pick ups) in any bit channel.  RIM10B paper tape format
     used  on PDP-10s [10] uses two's complement add because space for
     the loader program is extremely limited.
     上記のループの「余分」の命令は2の補数の加算を、キャリーをエンドア
     ラウンドで加算する事で、1の補数の加算に変換するために必要です。1
     の補数演算はすべてのビット位置で等しくエラーに敏感であるので2の補
     数よりも良いです。もし2の補数の加算が使われたら、チェックサムの値
     を変えずに上位ビットチャンネルの偶数個の1が欠落(あるいは追加)が
     可能です。これが、しばしば使用されるがビットチャネルでの偶数個の欠
     落(あるいは追加)を認める単純な排他的論理和より、望ましい種類の加
     算の特性です。PDP−10で使用されたRIM10B紙テープフォーマッ
     トは、ロードプログラムのためのスペースが非常に限定されているから、
     2の補数の加算を使用します。

     Another property of the current checksum scheme is:
     現在のチェックサム案の他の特性が以下です:

       (P6)    Adding the checksum to a packet does not change
             the information bytes.  Peterson [6] calls this a
             "systematic" code.
       (P6)    パケットにチェックサムを加えても情報バイトを変え
             ません。Peterson[6]はこれを「体系的」コードと呼び
             ます。

     This property  allows  intermediate  computers  such  as  gateway
     machines  to  act  on  fields  (i.e.,  the  Internet  Destination
     Address) without having to first  decode  the  packet.   Cyclical
     Redundancy  Checks  used  for error correction are not systematic
     either.  However, most applications of  CRCs  tend  to  emphasize
     error  detection rather than correction and consequently can send
     the message unchanged, with the CRC check bits being appended  to
     the  end.   The  24-bit CRC used by ARPANET IMPs and Very Distant
     Host Interfaces [4] and the ANSI standards for 800 and 6250  bits
     per inch magnetic tapes (described in [11]) use this mode.
     この特性はゲートウェイマシンのような中間コンピュータが最初にパケッ
     トを解読せずにフィールド(すなわち、インターネット宛先アドレス)に
     対して行動することを可能にします。エラー訂正のために使われた循環冗
     長検査は体系的ではありません。しかしながら、たいていのCRCのアプ
     リケーションがどちらかと言うと訂正よりエラー発見を強調する傾向があ
     り、従ってメッセージを変えずにCRC検査ビットを追加できます。AR
     PANETのIMPと超遠距離ホストインタフェース[4]で使われた24
     ビットCRCと([11]で記述された)800と6250ビット/インチの
     磁気テープのANSI標準はこのモードを使います。

     Note  that  the  operation  of higher level protocols are not (by
     design) affected by anything that may be done by a gateway acting
     on possibly invalid packets.  It is permissible for  gateways  to
     validate  the  checksum  on  incoming  packets,  but  in  general
     gateways will not know how to  do  this  if  the  checksum  is  a
     protocol-specific feature.
     上位レベルプロトコルの操作は、多分無効なパケットを扱うゲートウェイ
     によって、(計画的に)影響を与えられないことは重要です。ゲートウェ
     イが入りパケットのチェックサム検査をすることは許されますが、もし
     チェックサムがプロトコル固有の機能であるなら、一般にゲートウェイが
     どのようにこれをするべきか知らないでしょう。

     A final property of the current checksum scheme which is actually
     a consequence of P1 and P4 is:
     P1とP4の結果である、現在のチェックサム案の最後の性質は以下です:

       (P7)    The checksum may be incrementally modified.
       (P7)    検査合計は少しずつ修正されるかもしれません。

     This  property permits an intermediate gateway to add information
     to a packet, for instance a timestamp, and "add"  an  appropriate
     change  to  the  checksum  field  of  the  packet.  Note that the
     checksum  will  still  be  end-to-end  since  it  was  not  fully
     recomputed.
     この特性は中間ゲートウェイがパケット、例えばタイムスタンプにような
     情報を加えて、そしてパケットのチェックサムフィールドに適切な変更を
     「加える」のを許します。チェックサムが完全再計算されてはいないので、
     まだエンドエンドである事に注意してください。

     3.      Product Codes
     3.      掛算コード

     Certain  "product  codes"  are potentially useful for checksuming
     purposes.  The following is a brief description of product  codes
     in  the  context  of TCP.  More general treatment can be found in
     Avizienis [7] and probably other more recent works.
     ある特定の「掛算コード」は潜在的にチェックサムの目的に役立ちます。
     次はTCP環境での製品コードの短い記述です。より一般的な扱いが
     Avizienis[7]と恐らく他のより最近の仕事で見つかります。

     The basic concept of this coding is that the message (packet)  to
     be sent is formed by transforming the original source message and
     adding  some  "check"  bits.   By  reading  this  and  applying a
     (possibly different) transformation, a receiver  can  reconstruct
     the  original  message  and  determine  if  it has been corrupted
     during transmission.
     このコーディングの基本的なコンセプトは、送信メッセージ(パケット)
     が元のメッセージに「検査」ビットを追加する構成ということです。これ
     を読んで、そして(多分異なった)転送形式を適用することで、受信者が
     オリジナルのメッセージを再構築し、そして転送中に変化したか決定する
     ことができます。

              Mo              Ms              Mr

             -----           -----           -----
             | A |  code     | 7 |   decode  | A |
             | B |    ==>    | 1 |     ==>   | B |
             | C |           | 4 |           | C |
             -----           |...|           -----
                             | 2 | check     plus "valid" flag
                             ----- info

             Original        Sent            Reconstructed

     With product codes the transformation is  Ms = K * Mo .  That is,
     the message sent is simply the product of  the  original  message
     Mo   and  some  well known constant  K .  To decode, the received
     Ms  is divided by  K  which will yield  Mr  as the  quotient  and
     0   as the remainder if  Mr is to be considered the same as  Mo .
     掛算コードで転送形式はMs = K * Moです。すなわち送信メッセージは単純
     に元のメッセージMoとある既知の定数Kの掛算です。解読時に、受信MsをK
     で割ってMrが商で、もしMrがMoと同じなら余りが0を生成します。

     The first problem is selecting a "good" value for  K, the  "check
     factor".   K  must  be  relatively  prime  to  the base chosen to
     express  the  message.   (Example:  Binary   messages   with    K
     incorrectly  chosen  to be 8.  This means that  Ms  looks exactly
     like  Mo  except that three zeros have been appended.   The  only
     way  the message could look bad to a receiver dividing by 8 is if
     the error occurred in one of those three bits.)
     最初の問題は「良い」K、「検査因子」の選択です。Kがメッセージを表現
     するために選ばたベースと互いに素に違いありません。(例:バイナリメッ
     セージと間違って選ばれた8のK。これは、3つのゼロが追加された以外、
     Msが正確にMoと同じに見えることを意味します。メッセージ受信者が8で
     割ることで見える唯一の誤りは、エラーがそれらの3ビットの1つで起こっ
     た場合です。)

     For TCP the base  R  will be chosen to be 2**16.  That is,  every
     16-bit byte (word on the PDP-11) will be considered as a digit of
     a big number and that number is the message.  Thus,
     TCPでベースRは2**16と選ばれるでしょう。すなわち、すべての16ビッ
     トのバイト(PDP−11上のワード)が、メッセージを数と見て、大き
     い数の桁として考えられるでしょう。それで、

                     Mo =  SIGMA [ Bi * (R**i)]   ,   Bi is i-th byte
                          i=0 to N

                     Ms = K * Mo

     Corrupting a single digit  of   Ms   will  yield   Ms' =  Ms +or-
     C*(R**j)  for some radix position  j .  The receiver will compute
     Ms'/K = Mo +or- C(R**j)/K. Since R  and  K  are relatively prime,
     C*(R**j) cannot be any exact  multiple  of   K.   Therefore,  the
     division will result in a non-zero remainder which indicates that
     Ms'   is  a  corrupted  version  of  Ms.  As will be seen, a good
     choice for  K  is (R**b - 1), for some  b  which  is  the  "check
     length"  which  controls  the  degree  of detection to be had for
     burst errors which affect a string of digits (i.e., 16-bit bytes)
     in the message.  In fact  b  will be chosen to be  1, so  K  will
     be  2**16 - 1 so that arithmetic operations will be simple.  This
     means  that  all  bursts  of  15  or fewer bits will be detected.
     According to [7] this choice for  b   results  in  the  following
     expression for the fraction of undetected weight 2 errors:
     Msのひと桁の誤りはある基数位置jに対しMs' = Ms±C*(R**j)を生じます。
     受信者はMs'/K = Mo±C(R**j)/Kを計算します。RとKが互いの素なので、
     C*(R**j)がKの倍数ではありません。それ故に、割算は0でない余りを生じ、
     Ms'がMsと異なる事を示します。見ての通り、Kのよい選択はあるbに対して
     (R**b - 1)で、bは「検査長」でメッセージの桁列(つまり16ビットバイ
     ト)のバースト誤りの検出精度を制御します。実際は、算数オペレーショ
     ンが単純であるであろうように、bが1と選ばれ、それでKが2**16 - 1であ
     るでしょう。これは15ビット以下のバーストが検出されることを意味し
     ます。[7]によればこのbの選択は見つけられない2重誤りの割合の次の式
     をもたらします:

      f =  16(k-1)/[32(16k-3) + (6/k)]  where k is the message length.

     For  large messages  f  approaches  3.125 per cent as  k  goes to
     infinity.
     大きいメッセージで、kが無限になる時、fは3.125パーセントに近づ
     きます。

     Multiple precision multiplication and division are normally quite
     complex operations, especially on small machines which  typically
     lack  even  single precision multiply and divide operations.  The
     exception to this is exactly the case being dealt  with  here  --
     the  factor  is  2**16  - 1  on machines with a word length of 16
     bits.  The reason for this is due to the following identity:
     多精度乗算と除算は通常、特に典型的に単精度に欠ける小さい機械上で、
     非常に複雑な演算です。この例外はここで扱われる場合です−因数は16
     ビットワード長の機械上で2**16 - 1です。これの理由は次の恒等式のため
     です:

             Q*(R**j)  =  Q, mod (R-1)     0 <= Q < R

     That is, any digit  Q  in the selected  radix  (0,  1,  ...  R-1)
     multiplied  by any power of the radix will have a remainder of  Q
     when divided by the radix minus 1.
     すなわち、基の内で選択された任意の数値Qに対し、(0, 1, ... R-1)掛け
     る基数の任意の乗数は、基数引く1で割った時、Qの余りを与えます。

     Example:  In decimal R = 10.  Pick  Q = 6.
     例:数R = 10で、Q = 6を選択。

                     6  =   0 * 9  +  6  =  6, mod 9
                    60  =   6 * 9  +  6  =  6, mod 9
                   600  =  66 * 9  +  6  =  6, mod 9   etc.

        More to the point, rem(31415/9) = rem((30000+1000+400+10+5)/9)
           = (3 mod 9) + (1 mod 9) + (4 mod 9) + (1 mod 9) + (5 mod 9)
           = (3+1+4+1+5) mod 9
           = 14 mod 9
           = 5

     So, the remainder of a number divided by the radix minus one  can
     be  found  by simply summing the digits of the number.  Since the
     radix in the TCP case has been chosen to be  2**16 and the  check
     factor is  2**16 - 1, a message can quickly be checked by summing
     all  of  the  16-bit  words  (on  a  PDP-11),  with carries being
     end-around.  If zero is the result, the message can be considered
     valid.  Thus, checking a product coded  message  is  exactly  the
     same complexity as with the current TCP checksum!
     それで、数を基数引く1で割った余りは桁分割された数を合計することで
     わかります。TCPケース場合に基数が2**16で、検査因数は2**16 - 1で、
     メッセージは16ビットワード(PDP−11上で)を合計し、キャリー
     をエンドアラウンドすすことで検査できます。もし結果がゼロなら、メッ
     セージは正当と思うことができます。それで、掛算コード化メッセージの
     検査は、現在のTCPチェックサムと正確に同じ複雑さです!

     In  order  to  form   Ms,  the  sender must multiply the multiple
     precision "number"  Mo  by  2**16 - 1.  Or,  Ms = (2**16)Mo - Mo.
     This is performed by shifting  Mo   one  whole  word's  worth  of
     precision  and  subtracting   Mo.   Since  carries must propagate
     between digits, but it is only the  current  digit  which  is  of
     interest, one's complement arithmetic is used.
     Msを生成するために、送信者は多精度「数」Moと2**16 - 1を掛けるか、あ
     るいは、Ms = (2**16)Mo - Moです。これはMo全体を1ワードシフトし、精
     度値を変えて、Moを引くことによって行われます。キャリーが桁間で伝播
     しなければなりませんが、現在の桁だけの問題なので、1の補数演算が使
     われます。

             (2**16)Mo =  Mo0 + Mo1 + Mo2 + ... + MoX +  0
                 -  Mo =    - ( Mo0 + Mo1 + ......... + MoX)
             ---------    ----------------------------------
                Ms     =  Ms0 + Ms1 + ...             - MoX

     A  loop  which  implements  this  function on a PDP-11 might look
     like:
     PDP−11上でこの機能を実行するループは下記のようでしょう:
             LOOP:   MOV -2(R2),R0   ; Next byte of (2**16)Mo
                     SBC R0          ; Propagate carries from last SUB
                     SUB (R2)+,R0    ; Subtract byte of  Mo
                     MOV R0,(R3)+    ; Store in Ms
                     SOB R1,LOOP     ; Loop over entire message
                                     ; 8 memory cycles per 16-bit byte

     Note that the coding procedure is not done in-place since  it  is
     not  systematic.   In general the original copy, Mo, will have to
     be  retained  by  the  sender  for  retransmission  purposes  and
     therefore  must  remain  readable.   Thus  the  MOV  R0,(R3)+  is
     required which accounts for 2 of the  8  memory cycles per  loop.
     体系的でないのでコーディング手順が決まった場所でされないことに注意
     してください。一般に、原本、Mo、は再送の目的で送信者側で保管されな
     ければならないので、読み込み可能でしょう。それでMOV R0,(R3)+はルー
     プ毎に8メモリサイクルの2つを必要とします。

     The  coding  procedure  will  add  exactly one 16-bit word to the
     message since  Ms <  (2**16)Mo .  This additional 16 bits will be
     at the tail of the message, but may be  moved  into  the  defined
     location  in the TCP header immediately before transmission.  The
     receiver will have to undo this to put  Ms   back  into  standard
     format before decoding the message.
     Ms < (2**16)Moなので、コーディング手順はメッセージに正確に1つの
     16ビットワードを加えるでしょう。この追加の16ビットがメッセージ
     の最後にあるでしょう、しかし送信前のTCPヘッダで定義された場所に
     されるかもしれません。受信者はメッセージを解読する前に標準的なフォー
     マットに戻すためにMsを元どおりにしなければならないでしょう。

     The  code  in  the receiver for fully decoding the message may be
     inferred  by  observing  that  any  word  in   Ms   contains  the
     difference between two successive words of  Mo  minus the carries
     from the previous word, and the low order word contains minus the
     low word of Mo.  So the low order (i.e., rightmost) word of Mr is
     just  the negative of the low order byte of Ms.  The next word of
     Mr is the next word of  Ms  plus the just computed  word  of   Mr
     plus the carry from that previous computation.
     完全にメッセージを解読する受信者のコードは、Msの任意のワードはMoの
     連続する2つのワードの差分から前ワードのキャリーを引いたもので、下
     位ワードはMoのマイナス下位ワードを含むと推論されるかもしれません。
     それでMrの下位(すなわち、最右)ワードはMsの下位バイトのマイナスで
     す。Mrの次のワードはMsの次のワード足すMrの計算されたワード足す前の
     計算のキャリーです。
 
     A  slight  refinement  of  the  procedure is required in order to
     protect against an all-zero message passing to  the  destination.
     This  will  appear to have a valid checksum because Ms'/K  =  0/K
     = 0 with 0 remainder.  The refinement is to make  the  coding  be
     Ms  =  K*Mo + C where  C  is some arbitrary, well-known constant.
     Adding this constant requires a second pass over the message, but
     this will typically be very short since it can stop  as  soon  as
     carries  stop propagating.  Chosing  C = 1  is sufficient in most
     cases.
     宛先へのすべてゼロのメッセージから保護するために手順のわずかな改善
     が要求されます。Ms'/K = 0/K = 0は余りがゼロなので、これは正当なチェッ
     クサムを持つように見えます。コードの改善はCを既知の整数としたときに、
     Ms = K*Mo + Cとする事です。この定数を加えることはメッセージの上に第
     2パスを必要としますが、しかしこれはキャリーの増加が止まれば終わる
     ので、一般に小さいでしょう。C = 1を選ぶのはほとんどの場合に十分です。

     The product code checksum must  be  evaluated  in  terms  of  the
     desired  properties  P1 - P7.  It has been shown that a factor of
     two more machine cycles are consumed in computing or verifying  a
     product code checksum (P5 satisfied?).
     掛算コードチェックサムは望ましい特性P1〜P7に関して評価されなく
     てはなりません。掛算コードの計算か検証に2を基とした因数のマシンサ
     イクルが消費されます。(P5を満たしますか?)

     Although the code is not systematic, the checksum can be verified
     quickly   without   decoding   the   message.   If  the  Internet
     Destination Address is located at the least  significant  end  of
     the packet (where the product code computation begins) then it is
     possible  for  a  gateway to decode only enough of the message to
     see this field without  having  to  decode  the  entire  message.
     Thus,   P6  is  at  least  partially  satisfied.   The  algebraic
     properties P1 through P4 are not  satisfied,  but  only  a  small
     amount  of  computation  is  needed  to  account  for this -- the
     message needs to be reformatted as previously mentioned.
     コードが体系的ではないけれども、チェックサムはメッセージを解読しな
     いで速く検証できます。もしインターネット宛先アドレスが(掛算コード
     計算が始まる)パケットの最下位位置に属しているなら、ゲートウェイが
     ただ全部のメッセージを解読せずにこのフィールドを見るために十分なだ
     けのメッセージの解読をすることは可能です。それで、P6は少なくとも
     部分的に満足しています。代数の特性P1〜P4は満足していませんが−
     前に記述したようにメッセージを再フォーマットするのに−少量の計算だ
     けが必要です。

     P7  is  satisfied  since  the  product  code  checksum   can   be
     incrementally  updated to account for an added word, although the
     procedure is  somewhat  involved.    Imagine  that  the  original
     message  has two halves, H1 and  H2.  Thus,  Mo = H1*(R**j) + H2.
     The timestamp word is to be inserted between these halves to form
     a modified  Mo' = H1*(R**(j+1)) + T*(R**j) + H2.  Since   K   has
     been  chosen to be  R-1, the transmitted message  Ms' = Mo'(R-1).
     Then,
     掛算コードチェックサムは、手順がいくらか関係するが、追加のワードの
     計算に徐々に更新できるので、P7が満たされます。元のメッセージが2
     つの部分H1とH2からなると想像してください。それで、
     Mo = H1*(R**j) + H2です。タイムスタンプワードがこれらの間に挿入され
     ると形式は修正され、Mo' = H1*(R**(j+1)) + T*(R**j) + H2になります。
     KがR-1と選ばれているので、転送メッセージはMs' = Mo'(R-1)です。それで、

      Ms' =  Ms*R + T(R-1)(R**j) + P2((R-1)**2)

          =  Ms*R + T*(R**(j+1))  + T*(R**j) + P2*(R**2) - 2*P2*R - P2

     Recalling that  R   is  2**16,  the  word  size  on  the  PDP-11,
     multiplying  by   R   means copying down one word in memory.  So,
     the first term of  Ms' is simply the  unmodified  message  copied
     down  one word.  The next term is the new data  T  added into the
     Ms' being formed beginning at the (j+1)th word.  The addition  is
     fairly  easy  here  since  after adding in T  all that is left is
     propagating the carry, and that can stop as soon as no  carry  is
     produced.  The other terms can be handle similarly.
     Rが2**16、PDP−11上のワードサイズ、であるのでRで乗算する事はメ
     モリ上で1ワード動かす事を意味します。それで、最初の項のMs'は単純に
     メッセージの修正なしのコピーです。次の項は新しいデータTを(j+1)番ワー
     ドから始まる様に修正したMs'と加算したものです。Tの加算は左からのキャ
     リーの伝播を起こすがキャリーが生成されないと停止するので、加算は簡
     単です。他の項は同様に簡単に扱えます。

     4.      More Complicated Codes
     4.     より複雑なコード

     There exists a wealth of theory on error detecting and correcting
     codes.   Peterson  [6]  is an excellent reference.  Most of these
     "CRC" schemes are  designed  to  be  implemented  using  a  shift
     register  with  a  feedback  network  composed  of exclusive-ORs.
     Simulating such a logic circuit with a program would be too  slow
     to be useful unless some programming trick is discovered.
     誤り検出とコード修正についてたくさんの理論が存在します。Peterson
     [6]はよい参考文献です。これらの「CRC」案の大部分が排他的論理和で
     構成されたフィードバックネットワークとシフトレジスタを使って実行さ
     れるよう意図されます。プログラムでこのようなロジック回路をシミュレー
     トすることは、何らかのプログラムトリックが発見されないなら、実用上
     遅すぎるでしょう。

     One  such  trick has been proposed by Kirstein [8].  Basically, a
     few bits (four or eight) of the current shift register state  are
     combined with bits from the input stream (from Mo) and the result
     is  used  as  an  index  to  a  table  which yields the new shift
     register state and, if the code is not systematic, bits  for  the
     output  stream  (Ms).  A trial coding of an especially "good" CRC
     function using four-bit bytes showed showed this technique to  be
     about  four times as slow as the current checksum function.  This
     was true for  both  the  PDP-10  and  PDP-11  machines.   Of  the
     desirable  properties  listed  above, CRC schemes satisfy only P3
     (It has an inverse.), and P6 (It is systematic.).   Placement  of
     the  checksum  field in the packet is critical and the CRC cannot
     be incrementally modified.
     1つのそのようなトリックがKirstein[8]によって提案されました。基本的
     に、現在のシフトレジスタ状態の少ないビット(4か8)は(Moからの)
     入力列と混合され、結果は新しいシフトレジスタ状態と、もしコードが体
     系的でないなら出力列(Ms)のビット、から生じる表のインデックスとし
     て使用されます。4ビットバイトを使っている特に「良い」CRC関数の
     コーディングの試験が、このテクニックが現在のチェックサム機能と比べ
     ておよそ4倍遅いことを示しました。これはPDP−10とPDP−11
     の両方で真実でした。上でリストアップされた望ましい特性について、C
     RC案はP3(逆元を持つ)とP6(体系的である)だけを満たします。
     パケット中のチェックサムフィールドの配置は重要で、そしてCRCは徐
     々に変更することができません。

     Although the bulk of coding theory deals with binary codes,  most
     of  the theory works if the alphabet contains   q  symbols, where
     q is a power of a prime number.  For instance  q  taken as  2**16
     should  make  a great deal of the theory useful on a word-by-word
     basis.
     コーディング理論の大部分がバイナリコードを扱うけれども、qを素数のべ
     き乗として、もしアルファベットがq個の記号からなるなら、理論の大部分
     が適用できます。例えばqを2**16とすると、ワード毎で理論が有用です。

     5.      Outboard Processing
     5.      船外処理

     When a function such as computing an involved  checksum  requires
     extensive processing, one solution is to put that processing into
     an  outboard processor.  In this way "encode message" and "decode
     message" become single instructions which do  not  tax  the  main
     host   processor.   The  Digital  Equipment  Corporation  VAX/780
     computer is equipped with special  hardware  for  generating  and
     checking  CRCs [13].  In general this is not a very good solution
     since such a processor must be constructed  for  every  different
     host machine which uses TCP messages.
     複雑なチェックサムを計算するような機能が大規模な処理を必要とする時、
     1つの解決策が外部プロセッサにその処理を委ねることです。このように
     して「メッセージコード化」と「メッセージ解読」はメインホストプロセッ
     サに負担をかけないひとつの命令になります。デジタル・イクイップメン
     ト社のVAX/780コンピュータはCRC[13]の生成と検査に対する特
     殊ハードウェアが搭載されています。一般にこれは、このようなプロセッ
     サがTCPメッセージを使うすべての異なるホストマシンに設置が必要な
     ので、良い解決ではありません。

     It is conceivable that the gateway functions for a large host may
     be  performed  entirely  in an "Internet Frontend Machine".  This
     machine would be  responsible  for  forwarding  packets  received
     either  from the network(s) or from the Internet protocol modules
     in the connected host, and for  reassembling  Internet  fragments
     into  segments and passing these to the host.  Another capability
     of this machine would be  to  check  the  checksum  so  that  the
     segments given to the host are known to be valid at the time they
     leave the frontend.  Since computer cycles are assumed to be both
     inexpensive and available in the frontend, this seems reasonable.
     大きいホストのゲートウェイ機能は「インターネットフロントエンドマシ
     ン」で完全に処理されることは想像可能です。このマシンはネットワーク
     かインターネットプロトコルモジュールから来たパケットの転送と、イン
     ターネット分割をセグメントに再組み立てしホストに渡すに責任があるで
     しょう。もう1つのこの機械の能力は、チェックサムを検査しホスト渡す
     セグメントがフロントエンドを出る時点で正しいとすることです。コン
     ピュータサイクルがフロントエンドでは高価でなくて利用可能であると考
     えられるので、これは合理的と思われます。

     The problem with attempting to validate checksums in the frontend
     is that it destroys the end-to-end character of the checksum.  If
     anything,  this is the most powerful feature of the TCP checksum!
     There is a way to make the host-to-frontend link  be  covered  by
     the  end-to-end  checksum.   A  separate,  small protocol must be
     developed to cover this link.  After having validated an incoming
     packet from the network, the frontend would pass it to  the  host
     saying "here is an Internet segment for you.  Call it #123".  The
     host  would  save  this  segment,  and  send  a  copy back to the
     frontend saying, "Here is what you gave me as #123.  Is it  OK?".
     The  frontend  would  then  do a word-by-word comparison with the
     first transmission, and  tell  the  host  either  "Here  is  #123
     again",  or "You did indeed receive #123 properly.  Release it to
     the appropriate module for further processing."
     フロントエンドでチェックサム検査をする問題はそれがチェックサムのエ
     ンドエンドの特徴を破壊することです。どちらかと言えば、もし何かであ
     るなら、これはTCP検査合計の最も強力な特徴です!ホストからフロン
     トエンドへのリンクをエンドエンドチェックサムによってカバーする方法
     があります。別の、小さいプロトコルがこのリンクをカバーするために開
     発されなくてはなりません。ネットワークからの入パケットが正しいと検
     査された後、フロントエンドはこれをホストに渡し「ここにあなた宛のイ
     ンターネットセグメントがあります。これを#233と呼んでください。」
     と言います。ホストはこのセグメントを得て、コピーをフロントエンドに
     送り返し「ここにあなたが#123として私に送ったものがあります。こ
     れは正しいですか?」と聞きます。フロントエンドは最初に送った物とワー
     ド毎に比較を行い、ホストに「ここに#123があります」又は「正確に
     正しい#123を受信しています。以降の処理のために適切なモジュール
     にそれを渡してください。」と言うでしょう。

     The headers on the messages crossing the host-frontend link would
     most likely be covered  by  a  fairly  strong  checksum  so  that
     information  like  which  function  is  being  performed  and the
     message reference numbers are reliable.  These headers  would  be
     quite  short,  maybe  only sixteen bits, so the checksum could be
     quite strong.  The bulk of the message would not be checksumed of
     course.
     ホスト−フロントエンドリンクを通るメッセージ上のヘッダーはかなり強
     くチェックサムでカバーされる可能性が高く、機能が処理する情報とメッ
     セージ参照番号は信頼できるでしょう。これらのヘッダーは非常に短くて、
     多分ただ16ビットでしょう、それでチェックサムは非常に強力です。
     メッセージの大部分はもちろんチェックサムがないでしょう。

     The reason this scheme reduces the computing burden on  the  host
     is  that  all  that  is required in order to validate the message
     using the end-to-end checksum is to send it back to the  frontend
     machine.   In  the  case  of  the PDP-10, this requires only  0.5
     memory cycles per 16-bit byte of Internet message, and only a few
     processor cycles to setup the required transfers.
     この案がホストの計算負担を減らす理由は、エンドエンドチェックサムを
     使うメッセージの検査に要求されるすべてがフロントエンド機械あるとい
     うことです。PDP−10の場合に、これはインターネットメッセージの
     16ビットのバイト毎にただ0.5メモリサイクルだけが必要で、そして要
     求の転送の設定には数プロセッササイクルだけを必要とします。

     6.      Conclusions
     6.      結論

     There is an ordering of checksum functions: first and simplest is
     none at all which provides  no  error  detection  or  correction.
     Second,  is  sending a constant which is checked by the receiver.
     This also is extremely weak.  Third, the exclusive-OR of the data
     may be sent.  XOR takes the minimal amount of  computer  time  to
     generate  and  check,  but  is  not  a  good  checksum.   A two's
     complement sum of the data is somewhat better and takes  no  more
     computer  time  to  compute.   Fifth, is the one's complement sum
     which is what is currently used by  TCP.   It  is  slightly  more
     expensive  in terms of computer time.  The next step is a product
     code.  The product code is strongly related to  one's  complement
     sum,  takes  still more computer time to use, provides a bit more
     protection  against  common  hardware  failures,  but  has   some
     objectionable properties.  Next is a genuine CRC polynomial code,
     used  for  checking  purposes only.  This is very expensive for a
     program to implement.  Finally, a full CRC error  correcting  and
     detecting scheme may be used.
     チェックサム機能に順序があります:。最初で単純なのは何もしないこと
     で、誤り検出も訂正もしません。第二は、受信者の検査する定数を送りま
     す。これは同じく非常に弱いです。第三に、送信データの排他的論理和で
     す。XORは生成と検査に最小量のコンピュータ時間を要しますが、良い
     チェックサムではありません。データの2の補数の合計はいくらかよくて、
     計算にそれほどコンピュータ時間を要しません。第五に、現在TCPで使
     われる1の補数の合計です。これはコンピュータ時間に関してわずかに高
     価です。次のステップは掛算コードです。掛算コードは1の補数の合計に
     比べて強く、使用するのにより多くのコンピュータ時間を使用し、一般的
     ハードウェア障害に対してより多くの保護を用意しますが、しかしいくら
     かの異議の余地がある特性を持っています。次は検査の目的でのみ使われ
     る真正のCRC多項式コードです。これはプログラムにとって実行するの
     に非常に費用がかかります。最後は、完全なCRC誤り訂正と検出案です。

     For  TCP  and  Internet  applications  the product code scheme is
     viable.  It suffers mainly in that messages  must  be  (at  least
     partially)  decoded  by  intermediate gateways in order that they
     can be forwarded.  Should product  codes  not  be  chosen  as  an
     improved  checksum,  some  slight  modification  to  the existing
     scheme might be possible.  For  instance  the  "add  and  rotate"
     function  used  for  paper  tape  by  the  PDP-6/10  group at the
     Artificial Intelligence Laboratory at  M.I.T.  Project  MAC  [12]
     could  be  useful  if it can be proved that it is better than the
     current scheme and that it  can  be  computed  efficiently  on  a
     variety of machines.
     TCPとインターネットアプリケーションで掛算コード案は実行可能です。
     これは、メッセージを転送するには、(少なくとも部分的に)中間ゲート
     ウェイで解読されなくてはならないという点で、主に問題です。もし掛算
     コードが改善されたチェックサムとして選ばれなかったなら、ある既存の
     案へのわずかな修正が可能であるかもしれません。例えばMITプロジェ
     クトMAC[12]は人工知能試験所のPDP−6/10グループにの紙テー
     プで使われた「加算と回転」機能は、もしそれが現在の案より良くいろい
     ろなマシン上で効率的に計算できることが証明できるなら、なら有用です。


     References
     参考文献

     [1]  Cerf, V.G. and Kahn, Robert E., "A Protocol for Packet Network
          Communications," IEEE Transactions on Communications, vol.
          COM-22, No.  5, May 1974.

     [2]  Kahn, Robert E., "The Organization of Computer Resources into
          a Packet Radio Network", IEEE Transactions on Communications,
          vol. COM-25, no. 1, pp. 169-178, January 1977.

     [3]  Jacobs, Irwin, et al., "CPODA - A Demand Assignment Protocol
          for SatNet", Fifth Data Communications Symposium, September
          27-9, 1977, Snowbird, Utah

     [4]  Bolt Beranek and Newman, Inc.  "Specifications for the
          Interconnection of a Host and an IMP", Report 1822, January
          1976 edition.

     [5]  Dean, Richard A., "Elements of Abstract Algebra", John Wyley
          and Sons, Inc., 1966

     [6]  Peterson, W. Wesley, "Error Correcting Codes", M.I.T. Press
          Cambridge MA, 4th edition, 1968.

     [7]  Avizienis, Algirdas, "A Study of the Effectiveness of Fault-
          Detecting Codes for Binary Arithmetic", Jet Propulsion
          Laboratory Technical Report No. 32-711, September 1, 1965.

     [8]  Kirstein, Peter, private communication

     [9]  Cerf, V. G. and Postel, Jonathan B., "Specification of
          Internetwork Transmission Control Program Version 3",
          University of Southern California Information Sciences
          Institute, January 1978.

     [10] Digital Equipment Corporation, "PDP-10 Reference Handbook",
          1970, pp. 114-5.

     [11] Swanson, Robert, "Understanding Cyclic Redundancy Codes",
          Computer Design, November, 1975, pp. 93-99.

     [12] Clements, Robert C., private communication.

     [13] Conklin, Peter F., and Rodgers, David P., "Advanced
          Minicomputer Designed by Team Evaluation of Hardware/Software
          Tradeoffs", Computer Design, April 1978, pp. 136-7.

Japanese translation by Ishida So