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Network Working Group A. Costello Request for Comments: 3492 Univ. of California, Berkeley Category: Standards Track March 2003 Punycode: A Bootstring encoding of Unicode for Internationalized Domain Names in Applications (IDNA) プニコード:アプリケーションの国際化ドメイン名(IDNA) のためのユニコードブースティングコーディング Status of this Memo この文書の状態 This document specifies an Internet standards track protocol for the Internet community, and requests discussion and suggestions for improvements. Please refer to the current edition of the "Internet Official Protocol Standards" (STD 1) for the standardization state and status of this protocol. Distribution of this memo is unlimited. この文書はインターネット共同体のためのインターネット標準化作業中のプ ロトコルを指定して、そして改良のために議論と提案を求めます。標準化状 態とこのプロトコル状態は「インターネット公式プロトコル標準」(STD 1)の現在の版を参照してください。このメモの配布は無制限です。 Copyright Notice 著作権表示 Copyright (C) The Internet Society (2003). All Rights Reserved. Abstract 概要 Punycode is a simple and efficient transfer encoding syntax designed for use with Internationalized Domain Names in Applications (IDNA). It uniquely and reversibly transforms a Unicode string into an ASCII string. ASCII characters in the Unicode string are represented literally, and non-ASCII characters are represented by ASCII characters that are allowed in host name labels (letters, digits, and hyphens). This document defines a general algorithm called Bootstring that allows a string of basic code points to uniquely represent any string of code points drawn from a larger set. Punycode is an instance of Bootstring that uses particular parameter values specified by this document, appropriate for IDNA. Punycodeはアプリケーションの国際化ドメイン名(IDNA)を使 用のために設計された単純で転送効率のよいコード方式です。これは一意で 可逆的にユニコード文字列をASCII文字列に変換します。ユニコード文 字列でのASCII文字がそのままで表わされ、非ASCII文字がホスト 名ラベルで許されるASCII文字(英字と数字とハイフン)で表わされま す。この文書は基本コードポイント文字列からユニークな表現を生成するブー スティングと呼ばれる一般的なアルゴリズムを定義します。プニコードは、 は、この書類でIDNAに適切なように指定したパラメータ値を使う、ブー スティングの実例です。 Table of Contents 目次 1. Introduction 1. はじめに 1.1 Features 1.1 特徴 1.2 Interaction of protocol parts 1.2 プロトコル部分の相互作用 2. Terminology 2. 用語 3. Bootstring description 3. ブースティングの詳細 3.1 Basic code point segregation 3.1 基本コードポイント分離 3.2 Insertion unsort coding 3.2 非順序挿入コーディング 3.3 Generalized variable-length integers 3.3 一般化可変長整数 3.4 Bias adaptation 3.4 バイアス調整 4. Bootstring parameters 4. ブースティングパラメータ 5. Parameter values for Punycode 5. プニコードのパラメータ値 6. Bootstring algorithms 6. ブースティングアルゴリズム 6.1 Bias adaptation function 6.1 バイアス適合機能 6.2 Decoding procedure 6.2 解読処理 6.3 Encoding procedure 6.3 コード化手順 6.4 Overflow handling 6.4 溢れ処理 7. Punycode examples 7. プニコード例 7.1 Sample strings 7.1 サンプル文字列 7.2 Decoding traces 7.2 解読跡 7.3 Encoding traces 7.3 コード化跡 8. Security Considerations 8. セキュリティの考察 9. References 9. 参考文献 9.1 Normative References 9.1 参照する参考文献 9.2 Informative References 9.2 有益な参考文献 A. Mixed-case annotation A. 大文字小文字の混合の注釈 B. Disclaimer and license B. 断り書きと許可 C. Punycode sample implementation C. プニコードサンプル実装 Author's Address 著者のアドレス Full Copyright Statement 著作権表示全文 1. Introduction 1. はじめに [IDNA] describes an architecture for supporting internationalized domain names. Labels containing non-ASCII characters can be represented by ACE labels, which begin with a special ACE prefix and contain only ASCII characters. The remainder of the label after the prefix is a Punycode encoding of a Unicode string satisfying certain constraints. For the details of the prefix and constraints, see [IDNA] and [NAMEPREP]. [IDNA]は国際化ドメイン名をサポートする体系を記述します。非ASCII 文字を含むラベルがACEラベルで表記することができ、これは特別なAC Eプレフィックスから始まって、ASCII文字だけを含んでいます。プレ フィックスの後のラベルの残りがある特定の制約を満たすユニコード文字列 のプニコードコーディングです。プレフィックスの細部と制約は[IDNA]と [NAMEPREP]を見てください。 Punycode is an instance of a more general algorithm called Bootstring, which allows strings composed from a small set of "basic" code points to uniquely represent any string of code points drawn from a larger set. Punycode is Bootstring with particular parameter values appropriate for IDNA. プニコードはブースティングと呼ばれるより一般的なアルゴリズムの実例で、 これは「基本」コードポイントの小さな集合で構成された文字列で、一意に 大きなコードポイント集合からなる文字列を表現できます。プニコードはI DNAに適切な特定のパラメータ値を持っているブースティングです。 1.1 Features 1.1 特徴 Bootstring has been designed to have the following features: ブースティングは次の特徴を持つよう意図されました: * Completeness: Every extended string (sequence of arbitrary code points) can be represented by a basic string (sequence of basic code points). Restrictions on what strings are allowed, and on length, can be imposed by higher layers. * 完全性:すべての拡張文字列(任意コードポイント列)が基本文字列(基 本コードポイント列)で表すことができます。どの文字と長さが許される かは、より上位層で決めれます。 * Uniqueness: There is at most one basic string that represents a given extended string. * 一様性:与えられた拡張文字列を表す基本文字列が1つだけあります。 * Reversibility: Any extended string mapped to a basic string can be recovered from that basic string. * 可逆性:基本文字列に変換された拡張文字列を、元の拡張文字列にもど せます。 * Efficient encoding: The ratio of basic string length to extended string length is small. This is important in the context of domain names because RFC 1034 [RFC1034] restricts the length of a domain label to 63 characters. * 効率的コーディング:基本文字列長と拡張文字列長の比率は小さいです。 これはRFC1034[RFC1034]がドメインラベルの長さを63文字に 制限するから、ドメイン名環境で重要です。 * Simplicity: The encoding and decoding algorithms are reasonably simple to implement. The goals of efficiency and simplicity are at odds; Bootstring aims at a good balance between them. * 単純:コーディングとデコーディングのアルゴリズムは実装が適度に簡単 です。効率と単純の目標は競合します;ブースティングはそれらの良いバ ランスを狙います。 * Readability: Basic code points appearing in the extended string are represented as themselves in the basic string (although the main purpose is to improve efficiency, not readability). * 可読性:拡張文字列に現われている基本コードポイントは、基本文字列で そのままあらわれます(本来の目的は効率の改善であり、可読性ではない) Punycode can also support an additional feature that is not used by the ToASCII and ToUnicode operations of [IDNA]. When extended strings are case-folded prior to encoding, the basic string can use mixed case to tell how to convert the folded string into a mixed-case string. See appendix A "Mixed-case annotation". プニコードは同じく[IDNA]のToASCIIとToUnicode演算で使われない追加機能 をサポートできます。拡張文字列がコーディングの前に大文字小文字を区別 した場合、基本文字列を大文字小文字が入り混じった形で使うことが出来ま す。付録B「大文字小文字の混ざった表現」を見てください。 1.2 Interaction of protocol parts 1.2 プロトコル部分の相互作用 Punycode is used by the IDNA protocol [IDNA] for converting domain labels into ASCII; it is not designed for any other purpose. It is explicitly not designed for processing arbitrary free text. プニコードはドメインラベルをASCIIに変換する際にIDNAプロトコ ル[IDNA]で使われます;これは他の目的のために設計されてません。特にこ れは任意文字列を処理することに対する設計でありません。 2. Terminology 2. 用語 The key words "MUST", "MUST NOT", "REQUIRED", "SHALL", "SHALL NOT", "SHOULD", "SHOULD NOT", "RECOMMENDED", "MAY", and "OPTIONAL" in this document are to be interpreted as described in BCP 14, RFC 2119 [RFC2119]. この文書のキーワード"MUST"と"MUST NOT"と"REQUIRED"と"SHALL"と"SHALL NOT"と"SHOULD"と"SHOULD NOT"と"RECOMMENDED"と"MAY"と"OPTIONAL"はBC P14、RFC2119で記述されるように解釈されるはずです。 A code point is an integral value associated with a character in a coded character set. コードポイントがコード化文字集合で文字と結び付く値です。 As in the Unicode Standard [UNICODE], Unicode code points are denoted by "U+" followed by four to six hexadecimal digits, while a range of code points is denoted by two hexadecimal numbers separated by "..", with no prefixes. ユニコード標準[UNICODE]で、ユニコードコードポイントは"U+"に続く4つか ら6つの16進数で表され、コードポイントの範囲がプレフィックスなしで ".."で区切られた2桁の16進数で表されます。 The operators div and mod perform integer division; (x div y) is the quotient of x divided by y, discarding the remainder, and (x mod y) is the remainder, so (x div y) * y + (x mod y) == x. Bootstring uses these operators only with nonnegative operands, so the quotient and remainder are always nonnegative. 演算子divとmodは整数割り算を行います;(x div y)が余りを切り捨てたx割 るyの商で、(x mod y)が余りです、従って(x div y) * y + (x mod y) == x です。ブースティングは非負整数演算でだけこれらのオペレーターを使い、 それで商と余りは常に非負整数です。 The break statement jumps out of the innermost loop (as in C). break文は一番奥のループから抜けます(C言語のように)。 An overflow is an attempt to compute a value that exceeds the maximum value of an integer variable. あふれは整数変数の最大値を超える値を計算する試みです。 3. Bootstring description 3. ブースティングの詳細 Bootstring represents an arbitrary sequence of code points (the "extended string") as a sequence of basic code points (the "basic string"). This section describes the representation. Section 6 "Bootstring algorithms" presents the algorithms as pseudocode. Sections 7.1 "Decoding traces" and 7.2 "Encoding traces" trace the algorithms for sample inputs. ブースティングは任意のコードポイント列(「拡張文字列」)を基本的なコー ドポイント列(「基本文字列」)で表現します。この章は表現を記述します。 6章の「ブースティングアルゴリズム」がアルゴリズムを擬似コードとして 提示します。7.1章「デコーディング跡」と7.2章の「コーディング跡」 はサンプル入力に対してアルゴリズムを追跡します。 The following sections describe the four techniques used in Bootstring. "Basic code point segregation" is a very simple and efficient encoding for basic code points occurring in the extended string: they are simply copied all at once. "Insertion unsort coding" encodes the non-basic code points as deltas, and processes the code points in numerical order rather than in order of appearance, which typically results in smaller deltas. The deltas are represented as "generalized variable-length integers", which use basic code points to represent nonnegative integers. The parameters of this integer representation are dynamically adjusted using "bias adaptation", to improve efficiency when consecutive deltas have similar magnitudes. 次の章はブースティングで使う4つのテクニックを記述します。「基本コー ドポイント分離」が拡張文字列にある基本コードポイントの非常に単純で効 率的なコーディングです:ただコピーします。「非順序挿入コーディング」 が非基本コードポイントをデルタで表し、コードポイントを出現順ではなく 数値順で処理し、これにより一般に小さいデルタ値をもたらします。デルタ は「一般化可変長整数」と表現され、これは非負整数の代わりとして基本コー ドポイントを使います。この整数表現パラメータは、連続したデルタが類似 した大きさの場合に効率を改善するため、「バイアス調整」を使って動的に 調整されます。 3.1 Basic code point segregation 3.1 基本コードポイント分離 All basic code points appearing in the extended string are represented literally at the beginning of the basic string, in their original order, followed by a delimiter if (and only if) the number of basic code points is nonzero. The delimiter is a particular basic code point, which never appears in the remainder of the basic string. The decoder can therefore find the end of the literal portion (if there is one) by scanning for the last delimiter. 拡張文字列にある基本的なコードポイントは、基本文字列の始めにそのまま の順序にそのままで設定され、基本コードポイントの数がゼロでなければ、 その後に区切文字が続きます。区切文字は特定の基本コードポイントで、そ れは決して基本文字列の残りに現われません。従って解読者は最後の区切文 字を走査することでそのままの文字列の部分の終わりを見いだすことができ ます(もしあるなら)。 3.2 Insertion unsort coding 3.2 非順序挿入コーディング The remainder of the basic string (after the last delimiter if there is one) represents a sequence of nonnegative integral deltas as generalized variable-length integers, described in section 3.3. The meaning of the deltas is best understood in terms of the decoder. 基本文字列の残り(もしあれば最後の区切り文字の後)が非負整数のデルタ 列で、3.3章の一般化可変長整数で記述します。デルタの意味はデコードの 際に最も理解しやすいです。 The decoder builds the extended string incrementally. Initially, the extended string is a copy of the literal portion of the basic string (excluding the last delimiter). The decoder inserts non-basic code points, one for each delta, into the extended string, ultimately arriving at the final decoded string. デコーダは徐々に拡張文字列を作ります。初めに、拡張文字列は(最後の区 切り文字を除いて)基本文字列のそのままの部分のコピーです。デコーダは 非負コードポイントを各差分毎に拡張文字列に入れます、最終的にデコード された文字列になります。 At the heart of this process is a state machine with two state variables: an index i and a counter n. The index i refers to a position in the extended string; it ranges from 0 (the first position) to the current length of the extended string (which refers to a potential position beyond the current end). If the current state is <n,i>, the next state is <n,i+1> if i is less than the length of the extended string, or <n+1,0> if i equals the length of the extended string. In other words, each state change causes i to increment, wrapping around to zero if necessary, and n counts the number of wrap-arounds. この処理の中心は2つ状態変数を持つ状態遷移図です:インデックスiと、 カウンタn。インデックスiは拡張文字列における場所を参照し;これは0 (最初の位置)から拡張文字列の現在の長さ(現在文字列の最後の位置)の 範囲です。もし現在の状態が<n,i>なら、もしiが拡張文字列の長さより短け れば次の状態が<n,i+1>で、もしiが拡張文字列の長さと等しいなら<n+1,0> です。言い換えれば、各状態変更でiが増加し、必要なら0に戻り、nが回っ た回数です。 Notice that the state always advances monotonically (there is no way for the decoder to return to an earlier state). At each state, an insertion is either performed or not performed. At most one insertion is performed in a given state. An insertion inserts the value of n at position i in the extended string. The deltas are a run-length encoding of this sequence of events: they are the lengths of the runs of non-insertion states preceeding the insertion states. Hence, for each delta, the decoder performs delta state changes, then an insertion, and then one more state change. (An implementation need not perform each state change individually, but can instead use division and remainder calculations to compute the next insertion state directly.) It is an error if the inserted code point is a basic code point (because basic code points were supposed to be segregated as described in section 3.1). 状態が常に一様に進むことに注意してください(デコーダが前の状態に戻る 方法がない)。各状態で、挿入が実行されるか、あるいはされません。ある 状態で挿入されるのは多くても1つです。挿入は拡張文字列の位置iに値n を挿入します。デルタはこのイベントのランレングスコーディングです:非 挿入状態が続く長さです。それ故、各デルタに対し、デコーダはデルタ回の 状態変更を行い、それから挿入し、次にもう1つ状態を変化します(実装が 状態変更を1つづつ行う必要がありません、直接次の挿入状態を計算するた めに割り算を使って、計算を早くできます)。もし挿入コードポイントが基 本コードポイントならエラーです(基本コードポイントが3.1章で記述され るように分離されることになっているから)。 The encoder's main task is to derive the sequence of deltas that will cause the decoder to construct the desired string. It can do this by repeatedly scanning the extended string for the next code point that the decoder would need to insert, and counting the number of state changes the decoder would need to perform, mindful of the fact that the decoder's extended string will include only those code points that have already been inserted. Section 6.3 "Encoding procedure" gives a precise algorithm. エンコーダの仕事は、デコーダが目的の文字列を生成すようなデルタ列を作 る事です。これは拡張文字列からデコーダが次に挿入するコードポイントを 繰り返し走査し、デコーダが行う状態変更回数を数えることで実施します、 デコーダの拡張文字列が挿入済みのコードポイントだけを含む事に気をつけ てください。6.3章の「コーディング処理」が正確なアルゴリズムを与えま す。 3.3 Generalized variable-length integers 3.3 一般化可変長整数 In a conventional integer representation the base is the number of distinct symbols for digits, whose values are 0 through base-1. Let digit_0 denote the least significant digit, digit_1 the next least significant, and so on. The value represented is the sum over j of digit_j * w(j), where w(j) = base^j is the weight (scale factor) for position j. For example, in the base 8 integer 437, the digits are 7, 3, and 4, and the weights are 1, 8, and 64, so the value is 7 + 3*8 + 4*64 = 287. This representation has two disadvantages: First, there are multiple encodings of each value (because there can be extra zeros in the most significant positions), which is inconvenient when unique encodings are needed. Second, the integer is not self- delimiting, so if multiple integers are concatenated the boundaries between them are lost. 従来の整数表示で基は区別できる記号の数で、各記号は0から基−1の値に 対応します。digit_0を最下位桁で、digit_1を最下位から次の桁、以下同様 とします。w(j) = base^jを各jに対する重さ(スケール量)とした時に、表 現される値は各jに対しするdigit_j×w(j)の合計値です。例えば、基が8の 整数437は、7と3と4の桁があり、各桁の重さは1と8と64で、この 値は値は7 + 3*8 + 4*64 = 287になります。この表現は2つの欠点を持って います:最初に、各値に対して多数のコーディング方法があります(最上位 桁にいくつでも0を設定できる)、これはユニークコーディングが必要な時 に不都合です。第二に、区切りがないので、もし多数の整数をつなぐと、そ れらの間の境界線が失われます。 The generalized variable-length representation solves these two problems. The digit values are still 0 through base-1, but now the integer is self-delimiting by means of thresholds t(j), each of which is in the range 0 through base-1. Exactly one digit, the most significant, satisfies digit_j < t(j). Therefore, if several integers are concatenated, it is easy to separate them, starting with the first if they are little-endian (least significant digit first), or starting with the last if they are big-endian (most significant digit first). As before, the value is the sum over j of digit_j * w(j), but the weights are different: 一般化可変長表現はこれらの2つの問題を解きます。各桁の値はやはり0か ら基−1ですが、閾値t(j)によって区切りを持ち、これは0から基−1です。 正確に1つの桁が、最上位桁が、digit_j < t(j)を満たします。それ故、も しいくつかの整数が連結されたらそれらを切り離すことは容易で、もしリト ルエンディアン(下位桁が最初)なら列の頭から検査し、ビッグエンディア ン(上位桁が最初)なら列の最後から検査します。前と同じように、値は 各jに対しするdigit_j×w(j)の合計値ですが、重さは異なっています: w(0) = 1 w(j) = w(j-1) * (base - t(j-1)) for j > 0 For example, consider the little-endian sequence of base 8 digits 734251... Suppose the thresholds are 2, 3, 5, 5, 5, 5... This implies that the weights are 1, 1*(8-2) = 6, 6*(8-3) = 30, 30*(8-5) = 90, 90*(8-5) = 270, and so on. 7 is not less than 2, and 3 is not less than 3, but 4 is less than 5, so 4 is the last digit. The value of 734 is 7*1 + 3*6 + 4*30 = 145. The next integer is 251, with value 2*1 + 5*6 + 1*30 = 62. Decoding this representation is very similar to decoding a conventional integer: Start with a current value of N = 0 and a weight w = 1. Fetch the next digit d and increase N by d * w. If d is less than the current threshold (t) then stop, otherwise increase w by a factor of (base - t), update t for the next position, and repeat. 例えば、基が8のベースのリトルエンディアン列734251...を考えます。閾値 を発端が2、3、5、5、5、5・・・とします。これは重さが1、1*(8-2) = 6、 6*(8-3) = 30、30*(8-5) = 90、90*(8-5) = 270・・・であることを意味しま す。7が2以上で、3が3以上で、4が5以下なので、4は最後の桁です。 734の価値は7*1 + 3*6 + 4*30 = 145です。次の整数は251で、値は 2*1 + 5*6 + 1*30 = 62です。この表現のデコードは従来の整数のデコードに 非常に類似します:初期値N=0と重さW=1から始めてください。次の桁dを取っ て来て、Nにd*wを加算します。もしdが現在の閾値(t)以下なら終わりです、 そうでなければ重さwに(基−t)を掛けて、tを新しい値にし、繰り返しま す。 Encoding this representation is similar to encoding a conventional integer: If N < t then output one digit for N and stop, otherwise output the digit for t + ((N - t) mod (base - t)), then replace N with (N - t) div (base - t), update t for the next position, and repeat. この表現をコード化することは従来の整数のコード化に類似します:もしN<t ならNを1桁出力し停止します、そうでなければt + ((N - t) mod (base - t)) を出力し、Nを(N - t) div (base - t)で置き換えて、tを新しい値にして、 繰り返します。 For any particular set of values of t(j), there is exactly one generalized variable-length representation of each nonnegative integral value. どんなt(j)値列でも、非負整数値に対して、正確に1つの一般化可変長表現 があります。 Bootstring uses little-endian ordering so that the deltas can be separated starting with the first. The t(j) values are defined in terms of the constants base, tmin, and tmax, and a state variable called bias: ブースティングは、デルタを先頭から切り離すために、リトルエンディア ン順序を使います。t(j)値が基定数とtmin定数とtmax定数とバイアスと呼 ぶ状態変数に関して定義されます: t(j) = base * (j + 1) - bias, clamped to the range tmin through tmax tminからtmaxの範囲に限定 The clamping means that if the formula yields a value less than tmin or greater than tmax, then t(j) = tmin or tmax, respectively. (In the pseudocode in section 6 "Bootstring algorithms", the expression base * (j + 1) is denoted by k for performance reasons.) These t(j) values cause the representation to favor integers within a particular range determined by the bias. 限定は、もし式がtmin以下の値ならt(j) = tminに、tmax以上の値ならt(j) = tamxであることを意味します。(6章の「ブースティングアルゴリズム」の 擬似コードで、表現base * (j + 1) は処理能力のためにkで表しています。) これらのt(j)値は、バイアスで決定された特定の範囲の整数で、値表現が有 利になります。 3.4 Bias adaptation 3.4 バイアス調整 After each delta is encoded or decoded, bias is set for the next delta as follows: 各デルタのコード化やデコード後に、次のデルタのバイアス以下の様になり ます: 1. Delta is scaled in order to avoid overflow in the next step: 1. デルタは次のステップで数値溢れを避けるために大きさを調整されます: let delta = delta div 2 But when this is the very first delta, the divisor is not 2, but instead a constant called damp. This compensates for the fact that the second delta is usually much smaller than the first. しかしこれが最初のデルタである時、2で割らずに、代わりのdampという 定数を使います。これは2番目のデルタが通常最初よりずっと小さいとい う事実を埋め合わせます。 2. Delta is increased to compensate for the fact that the next delta will be inserting into a longer string: 2. デルタは次のデルタがより長い文字列に挿入しているであろう事実を埋め 合わせるために増やされます: let delta = delta + (delta div numpoints) numpoints is the total number of code points encoded/decoded so far (including the one corresponding to this delta itself, and including the basic code points). numpointsがこれまでのコード化/でコード化しているコードポイントの 合計の数です(このデルタ自身に対応しているもを含め、基本コードポイ ントも含めて)。 3. Delta is repeatedly divided until it falls within a threshold, to predict the minimum number of digits needed to represent the next delta: 3. デルタは、次のデルタを表すために必要な桁の最小数を予想するために、 閾値に達するまで、繰り返して分割します: while delta > ((base - tmin) * tmax) div 2 do let delta = delta div (base - tmin) 4. The bias is set: 4. バイアス設定: let bias = (base * the number of divisions performed in step 3) + (((base - tmin + 1) * delta) div (delta + skew)) The motivation for this procedure is that the current delta provides a hint about the likely size of the next delta, and so t(j) is set to tmax for the more significant digits starting with the one expected to be last, tmin for the less significant digits up through the one expected to be third-last, and somewhere between tmin and tmax for the digit expected to be second-last (balancing the hope of the expected-last digit being unnecessary against the danger of it being insufficient). この手順のための動機づけは、可能性が高い次のデルタの大きさについて、 現在のデルタがヒントを供給するということで、そして最後と期待される 最上位桁のt(j)をtmaxに設定し、最下位桁から最後から3番目までをtmin に設定し、最後から2番目のtminとtmaxの間のどこかに設定します。(最 終桁の希望と、失敗時の危険を均衡させている)。 4. Bootstring parameters 4. ブースティングパラメータ Given a set of basic code points, one needs to be designated as the delimiter. The base cannot be greater than the number of distinguishable basic code points remaining. The digit-values in the range 0 through base-1 need to be associated with distinct non- delimiter basic code points. In some cases multiple code points need to have the same digit-value; for example, uppercase and lowercase versions of the same letter need to be equivalent if basic strings are case-insensitive. ある基本コードポイントで、1つの区切り記号は必要です。基は残りの識別 可能な基本コードポイントの数より大きいはずがありません。桁−値は0か ら基−1の範囲で、それぞれ異なる区切り記号でない基本コードポイントと 結び付けられる必要があります。ある場合は多数のコードポイントが同じ桁 値を持つ必要があります;例えば、もし基本文字列が大文字小文字の違いを 無視するなら、同じ文字の大文字と小文字が等しい必要があります。 The initial value of n cannot be greater than the minimum non-basic code point that could appear in extended strings. 初期値nは拡張文字列に現われる基本コードポイント以外の最小コードポイ ントよりおおきいはずがありません。 The remaining five parameters (tmin, tmax, skew, damp, and the initial value of bias) need to satisfy the following constraints: 残りの5つのパラメータは(tminとtmaxとskewとdampとバイアスの初期値) は次の制約を満足する必要があります: 0 <= tmin <= tmax <= base-1 skew >= 1 damp >= 2 initial_bias mod base <= base - tmin Provided the constraints are satisfied, these five parameters affect efficiency but not correctness. They are best chosen empirically. 制約を満足したら、これらの5つのパラメータは正確さではなく、効率に影 響を与えます。それらは経験的に最も良く選択されます。 If support for mixed-case annotation is desired (see appendix A), make sure that the code points corresponding to 0 through tmax-1 all have both uppercase and lowercase forms. もし大文字と小文字の混在をサポートするなら(付録B参照)、0から tmax-1に対応しているコードポイントがすべて大文字と小文字の形を持って いることを確かにしてください。 5. Parameter values for Punycode 5. プニコードのパラメータ値 Punycode uses the following Bootstring parameter values: プニコードは次のブースティングパラメータ値を使います: base = 36 tmin = 1 tmax = 26 skew = 38 damp = 700 initial_bias = 72 initial_n = 128 = 0x80 Although the only restriction Punycode imposes on the input integers is that they be nonnegative, these parameters are especially designed to work well with Unicode [UNICODE] code points, which are integers in the range 0..10FFFF (but not D800..DFFF, which are reserved for use by the UTF-16 encoding of Unicode). The basic code points are the ASCII [ASCII] code points (0..7F), of which U+002D (-) is the delimiter, and some of the others have digit-values as follows: プニコードが入力整数に課す唯一の制限はそれらが非負整数であるというこ とですが、これらのパラメータはユニコード[UNICODE]コードポイントで特に うまく働くよう意図されます、ユニコードは0〜10FFFFの範囲です (但し、D800〜DFFFはUTF−16のコード化のため予約されます) 基本的なコードポイントはASCII[ASCII]コードポイント(0〜7F)で、 U+002D(-)は区切りで、他のものは以下の値を持ちます: code points digit-values コードポイント 値 ------------ ---------------------- 41..5A (A-Z) = 0 to 25, respectively 61..7A (a-z) = 0 to 25, respectively 30..39 (0-9) = 26 to 35, respectively Using hyphen-minus as the delimiter implies that the encoded string can end with a hyphen-minus only if the Unicode string consists entirely of basic code points, but IDNA forbids such strings from being encoded. The encoded string can begin with a hyphen-minus, but IDNA prepends a prefix. Therefore IDNA using Punycode conforms to the RFC 952 rule that host name labels neither begin nor end with a hyphen-minus [RFC952]. ハイフンマイナスを区切りと用いることは、ユニコード文字列が完全に基本 コードポイントから成り立つ場合に限り、コード化された文字列がハイフン マイナスで終わることを意味しますが、IDNAはこのような文字列がコー ド化されることを禁止します。コード化文字列はハイフンマイナスから始ま ることができますが、IDNAは前にプレフィックスを付けます。それ故に プニコードを使うIDNAはホスト名ラベルの始め終わりもハイフンマイナ スではないというRFC952の規則に従います[RFC952]。 A decoder MUST recognize the letters in both uppercase and lowercase forms (including mixtures of both forms). An encoder SHOULD output only uppercase forms or only lowercase forms, unless it uses mixed- case annotation (see appendix A). デコーダは大文字も小文字も(両方の混合も)認識しなくてはなりません。 (MUST)エンコーダは混合表記を使わないなら、大文字か小文字のどちらか一 方だけを出力すべきです(SHOULD)(付録A参照)。 Presumably most users will not manually write or type encoded strings (as opposed to cutting and pasting them), but those who do will need to be alert to the potential visual ambiguity between the following sets of characters: 多分たいていのユーザーが手書きかタイプでコード化文字列を書かないでしょ うが(カットアンドペーストを除いて)、そうする場合は次の文字の間の視 覚的なあいまい性に対して強く警戒する必要があります: G 6 I l 1 O 0 S 5 U V Z 2 Such ambiguities are usually resolved by context, but in a Punycode encoded string there is no context apparent to humans. このようなあいまい性は普通は文脈を見て解決されますが、プニコードでコー ドされた文字列に人に明白な文脈がありません。 6. Bootstring algorithms 6. ブースティングアルゴリズム Some parts of the pseudocode can be omitted if the parameters satisfy certain conditions (for which Punycode qualifies). These parts are enclosed in {braces}, and notes immediately following the pseudocode explain the conditions under which they can be omitted. もしパラメータが(プニコード内容が)ある特定の条件を満足するなら、擬 似コードのある部分を除くことができます。これらの部分は{括弧}で囲まれ、 擬似コードの後ので除ける条件を説明します。 Formally, code points are integers, and hence the pseudocode assumes that arithmetic operations can be performed directly on code points. In some programming languages, explicit conversion between code points and integers might be necessary. 公式にいうと、コードポイントは整数で、それ故擬似コードは算術演算がコー ドポイント上に直接行われることができると想定します。あるプログラム言 語で、コードポイントと整数の間の明白な変換が必要かもしれません。 6.1 Bias adaptation function 6.1 バイアス適合機能 function adapt(delta,numpoints,firsttime): if firsttime then let delta = delta div damp else let delta = delta div 2 let delta = delta + (delta div numpoints) let k = 0 while delta > ((base - tmin) * tmax) div 2 do begin let delta = delta div (base - tmin) let k = k + base end return k + (((base - tmin + 1) * delta) div (delta + skew)) It does not matter whether the modifications to delta and k inside adapt() affect variables of the same name inside the encoding/decoding procedures, because after calling adapt() the caller does not read those variables before overwriting them. adapt()内のdeltaとkの修正が、エンコード/デコード処理の同名の変数を変 えなくても問題ありません、なぜなら呼び出し者は変数の上書きをするまで、 その変数を読まないからです。 6.2 Decoding procedure 6.2 解読処理 let n = initial_n let i = 0 let bias = initial_bias let output = an empty string indexed from 0 consume all code points before the last delimiter (if there is one) and copy them to output, fail on any non-basic code point if more than zero code points were consumed then consume one more (which will be the last delimiter) while the input is not exhausted do begin let oldi = i let w = 1 for k = base to infinity in steps of base do begin consume a code point, or fail if there was none to consume let digit = the code point's digit-value, fail if it has none let i = i + digit * w, fail on overflow let t = tmin if k <= bias {+ tmin}, or tmax if k >= bias + tmax, or k - bias otherwise if digit < t then break let w = w * (base - t), fail on overflow end let bias = adapt(i - oldi, length(output) + 1, test oldi is 0?) let n = n + i div (length(output) + 1), fail on overflow let i = i mod (length(output) + 1) {if n is a basic code point then fail} insert n into output at position i increment i end The full statement enclosed in braces (checking whether n is a basic code point) can be omitted if initial_n exceeds all basic code points (which is true for Punycode), because n is never less than initial_n. (nが基本的なコードポイントであるかどうか調べている)括弧内の文は、 nが決してinitial_nより少くないから、もしinitial_nがすべての基本的な コードポイントより大きい(プニコードについて本当である)、省略できま す。 In the assignment of t, where t is clamped to the range tmin through tmax, "+ tmin" can always be omitted. This makes the clamping calculation incorrect when bias < k < bias + tmin, but that cannot happen because of the way bias is computed and because of the constraints on the parameters. tの割当てで、tがtminからtmaxの範囲に固定されるので、"+ tmin"が常に 省略できます。これはbias < k < bias + tminである時に固定計算を正しく なくしますが、バイアスの計算方法と、パラメータの制約から、起きること がありません。 Because the decoder state can only advance monotonically, and there is only one representation of any delta, there is therefore only one encoded string that can represent a given sequence of integers. The only error conditions are invalid code points, unexpected end-of- input, overflow, and basic code points encoded using deltas instead of appearing literally. If the decoder fails on these errors as shown above, then it cannot produce the same output for two distinct inputs. Without this property it would have been necessary to re- encode the output and verify that it matches the input in order to guarantee the uniqueness of the encoding. デコーダ状態がただ一方向に進むだけで、そしてデルタの表現がただ1つだ けなので、それ故に与えられた数値列を表すことができるただ1つのコード 化文字列があります。エラー条件は無効なコードポイントと、意外な入力の 終了と、溢れと、最初に現れるのではなくデルタを使ってコード化された基 本コードポイントです。もしデコーダーが上記のエラーで失敗するなら、そ れは2つの異なる入力で同じ出力を作り出すことができません。この特性が なければ、出力を再度コード化し、そしてコーディングの一意性を保証する ために入力に一致するか確かめることは必要であったでしょう。 6.3 Encoding procedure 6.3 コード化手順 let n = initial_n let delta = 0 let bias = initial_bias let h = b = the number of basic code points in the input copy them to the output in order, followed by a delimiter if b > 0 {if the input contains a non-basic code point < n then fail} while h < length(input) do begin let m = the minimum {non-basic} code point >= n in the input let delta = delta + (m - n) * (h + 1), fail on overflow let n = m for each code point c in the input (in order) do begin if c < n {or c is basic} then increment delta, fail on overflow if c == n then begin let q = delta for k = base to infinity in steps of base do begin let t = tmin if k <= bias {+ tmin}, or tmax if k >= bias + tmax, or k - bias otherwise if q < t then break output the code point for digit t + ((q - t) mod (base - t)) let q = (q - t) div (base - t) end output the code point for digit q let bias = adapt(delta, h + 1, test h equals b?) let delta = 0 increment h end end increment delta and n end The full statement enclosed in braces (checking whether the input contains a non-basic code point less than n) can be omitted if all code points less than initial_n are basic code points (which is true for Punycode if code points are unsigned). (入力にnより小さい非基本的コードポイントがあるかどうか調べている) 括弧内の文は、initial_nより小さい全てのコードポイントが基本コードポ イントなら(プニコードについて本当である)、省略できます。 The brace-enclosed conditions "non-basic" and "or c is basic" can be omitted if initial_n exceeds all basic code points (which is true for Punycode), because the code point being tested is never less than initial_n. 括弧で囲まれた"non-basic"と"or c is basic"は、もしinitial_nがすべての 基本的なコードポイントを超えるなら、テストされているコードポイントが 決してinitial_nより小さくないので、省略できます(プニコードについて本 当です)。 In the assignment of t, where t is clamped to the range tmin through tmax, "+ tmin" can always be omitted. This makes the clamping calculation incorrect when bias < k < bias + tmin, but that cannot happen because of the way bias is computed and because of the constraints on the parameters. tの割当てで、tがtminからtmaxの範囲に固定されるので、"+ tmin"が常に 省略できます。これはbias < k < bias + tminである時に固定計算を正しく なくしますが、バイアスの計算方法と、パラメータの制約から、起きること がありません。 The checks for overflow are necessary to avoid producing invalid output when the input contains very large values or is very long. 入力が非常に大きい値を含んでいるか、あるいは非常に長い時、あふれ検査 は、無効な出力を作り出すのを避けるために必要です。 The increment of delta at the bottom of the outer loop cannot overflow because delta < length(input) before the increment, and length(input) is already assumed to be representable. The increment of n could overflow, but only if h == length(input), in which case the procedure is finished anyway. 外のループの一番下のデルタの増加は、増加前にdelta < length(input)で、 length(input)が既に表現可能と考えられるから、あふれることができません。 nの増加はあふれることがありえますが、もしh == length(input)の場合だ けで、この場合いずれにしろ手順が終了します。 6.4 Overflow handling 6.4 溢れ処理 For IDNA, 26-bit unsigned integers are sufficient to handle all valid IDNA labels without overflow, because any string that needed a 27-bit delta would have to exceed either the code point limit (0..10FFFF) or the label length limit (63 characters). However, overflow handling is necessary because the inputs are not necessarily valid IDNA labels. 27ビットのデルタを必要とする文字列は、コードポイント限界(0..10FFFF) を超えるか長さ限界(63の文字)を超えるので、IDNAで26ビットの 符号なしの整数があふれなしですべての正当なIDNAラベルを処理するた めに十分です。しかしながら、入力が必ずしも正当なIDNAラベルではな いから、溢れ処理が必要です。 If the programming language does not provide overflow detection, the following technique can be used. Suppose A, B, and C are representable nonnegative integers and C is nonzero. Then A + B overflows if and only if B > maxint - A, and A + (B * C) overflows if and only if B > (maxint - A) div C, where maxint is the greatest integer for which maxint + 1 cannot be represented. Refer to appendix C "Punycode sample implementation" for demonstrations of this technique in the C language. 訳注:RFC誤植情報によると、上記の"where maxint is the greatest integer for which maxint + 1 cannot be represented."は"where maxint is the maximum value of an integer variable."が正しいそうです。 もしプログラム言語が溢れ発見を供給しないなら、次のテクニックを使われ ることができます。AとBとCが表現可能な非負整数で、Cがゼロ以外とし ます。最大整数値を整数変数の最大値とすると、A+Bが溢れるのは B>最大整数値−Aの時だけで、A+(B×C)が溢れるのは B>(最大性数値−A)÷Cの時だけです。C言語でこの技法の実演説明の ために付録C「プニコードサンプル実装」に参照してください。 The decoding and encoding algorithms shown in sections 6.2 and 6.3 handle overflow by detecting it whenever it happens. Another approach is to enforce limits on the inputs that prevent overflow from happening. For example, if the encoder were to verify that no input code points exceed M and that the input length does not exceed L, then no delta could ever exceed (M - initial_n) * (L + 1), and hence no overflow could occur if integer variables were capable of representing values that large. This prevention approach would impose more restrictions on the input than the detection approach does, but might be considered simpler in some programming languages. 6.2章と6.3章で示す解読とコード化アルゴリズムは、溢れが起こるとこ ろで検出する事で溢れを処理します。もう1つの方法が溢れ起きるのを阻止 するため入力に限界を強制することです。例えば、もしコード化で入力コー ドポイントがMを超えず入力長がLを超えないことを確かめるなら、デルタ は(M−initial_n)×(L+1)を超えず、したがって整数がこれ以上の値 を表現できれば溢れは起こりません。この防止方法は検出する方法より入力 により多くの制限を課すであろうが、しかしあるプログラム言語ではより単 純であると思われるかもしれません。 In theory, the decoder could use an analogous approach, limiting the number of digits in a variable-length integer (that is, limiting the number of iterations in the innermost loop). However, the number of digits that suffice to represent a given delta can sometimes represent much larger deltas (because of the adaptation), and hence this approach would probably need integers wider than 32 bits. 理論上解読者は、可変長整数の桁数を制限することで、同様の方法を使用で きます(それが一番奥のループの繰り返し回数を制限します)。しかしなが ら、与えられたデルタを表すのに十分である桁数は(適合のために)しばし ばより大きいデルタを表すことができ、それ故この方法は恐らく32ビット より大きい整数を必要とするでしょう。 Yet another approach for the decoder is to allow overflow to occur, but to check the final output string by re-encoding it and comparing to the decoder input. If and only if they do not match (using a case-insensitive ASCII comparison) overflow has occurred. This delayed-detection approach would not impose any more restrictions on the input than the immediate-detection approach does, and might be considered simpler in some programming languages. さらに他の解読時の方法は、あふれに起こることを許し、出力を再度コード 化して、解読の入力と比較することで、出力文字列を検査することです。も し(大文字小文字の違いを無視するASCII比較で)それが一致しない場 合に限り溢れが起こっています。この事後検出方法は即時検出方法より入力 制限を課すことはなく、あるプログラミング言語でより単純であると思われ ます。 In fact, if the decoder is used only inside the IDNA ToUnicode operation [IDNA], then it need not check for overflow at all, because ToUnicode performs a higher level re-encoding and comparison, and a mismatch has the same consequence as if the Punycode decoder had failed. 実際、もし解読がIDNAのToUnicode演算[IDNA]内でだけ使われるなら、まっ たくあふれを調べる必要がありません、なぜならToUnicodeはもっと上位レベ ルで再コーディングと比較を行い、不一致はプニコード解読が失敗したのと 同じ結果を生じます。 7. Punycode examples 7. プニコード例 7.1 Sample strings 7.1 サンプル文字列 In the Punycode encodings below, the ACE prefix is not shown. Backslashes show where line breaks have been inserted in strings too long for one line. 下記のプニコードコード化で、ACEプレフィックスは記述しません。1行 には長すぎる文字列に、バックスラッシュが挿入されています。 The first several examples are all translations of the sentence "Why can't they just speak in <language>?" (courtesy of Michael Kaplan's "provincial" page [PROVINCIAL]). Word breaks and punctuation have been removed, as is often done in domain names. 最初のいくつかの例はすべて"Why can't they just speak in <language>?" (マイケル・カプランの[PROVINCIAL]の「地方」ページの転載)の翻訳です。 単語区切りと句読点は、ドメイン名でしばしばされるように、除去しました。 (A) Arabic (Egyptian): (A) アラブ語(エジプト語): u+0644 u+064A u+0647 u+0645 u+0627 u+0628 u+062A u+0643 u+0644 u+0645 u+0648 u+0634 u+0639 u+0631 u+0628 u+064A u+061F Punycode: egbpdaj6bu4bxfgehfvwxn (B) Chinese (simplified): (B) 中国語(簡易): u+4ED6 u+4EEC u+4E3A u+4EC0 u+4E48 u+4E0D u+8BF4 u+4E2D u+6587 Punycode: ihqwcrb4cv8a8dqg056pqjye (C) Chinese (traditional): (C) 中国語(伝統): u+4ED6 u+5011 u+7232 u+4EC0 u+9EBD u+4E0D u+8AAA u+4E2D u+6587 Punycode: ihqwctvzc91f659drss3x8bo0yb (D) Czech: Pro<ccaron>prost<ecaron>nemluv<iacute><ccaron>esky (D) チェコ: U+0050 u+0072 u+006F u+010D u+0070 u+0072 u+006F u+0073 u+0074 u+011B u+006E u+0065 u+006D u+006C u+0075 u+0076 u+00ED u+010D u+0065 u+0073 u+006B u+0079 Punycode: Proprostnemluvesky-uyb24dma41a (E) Hebrew: (E) ヘブライ語: u+05DC u+05DE u+05D4 u+05D4 u+05DD u+05E4 u+05E9 u+05D5 u+05D8 u+05DC u+05D0 u+05DE u+05D3 u+05D1 u+05E8 u+05D9 u+05DD u+05E2 u+05D1 u+05E8 u+05D9 u+05EA Punycode: 4dbcagdahymbxekheh6e0a7fei0b (F) Hindi (Devanagari): (F) ヒンディー語: u+092F u+0939 u+0932 u+094B u+0917 u+0939 u+093F u+0928 u+094D u+0926 u+0940 u+0915 u+094D u+092F u+094B u+0902 u+0928 u+0939 u+0940 u+0902 u+092C u+094B u+0932 u+0938 u+0915 u+0924 u+0947 u+0939 u+0948 u+0902 Punycode: i1baa7eci9glrd9b2ae1bj0hfcgg6iyaf8o0a1dig0cd (G) Japanese (kanji and hiragana): (G) 日本語(漢字と平仮名): u+306A u+305C u+307F u+3093 u+306A u+65E5 u+672C u+8A9E u+3092 u+8A71 u+3057 u+3066 u+304F u+308C u+306A u+3044 u+306E u+304B Punycode: n8jok5ay5dzabd5bym9f0cm5685rrjetr6pdxa (H) Korean (Hangul syllables): (H) 韓国語(ハングル音節): u+C138 u+ACC4 u+C758 u+BAA8 u+B4E0 u+C0AC u+B78C u+B4E4 u+C774 u+D55C u+AD6D u+C5B4 u+B97C u+C774 u+D574 u+D55C u+B2E4 u+BA74 u+C5BC u+B9C8 u+B098 u+C88B u+C744 u+AE4C Punycode: 989aomsvi5e83db1d2a355cv1e0vak1dwrv93d5xbh15a0dt30a5j\ psd879ccm6fea98c (I) Russian (Cyrillic): (I) ロシア語(キリル文字): U+043F u+043E u+0447 u+0435 u+043C u+0443 u+0436 u+0435 u+043E u+043D u+0438 u+043D u+0435 u+0433 u+043E u+0432 u+043E u+0440 u+044F u+0442 u+043F u+043E u+0440 u+0443 u+0441 u+0441 u+043A u+0438 Punycode: b1abfaaepdrnnbgefbaDotcwatmq2g4l (J) Spanish: Porqu<eacute>nopuedensimplementehablarenEspa<ntilde>ol (J) スペイン語: U+0050 u+006F u+0072 u+0071 u+0075 u+00E9 u+006E u+006F u+0070 u+0075 u+0065 u+0064 u+0065 u+006E u+0073 u+0069 u+006D u+0070 u+006C u+0065 u+006D u+0065 u+006E u+0074 u+0065 u+0068 u+0061 u+0062 u+006C u+0061 u+0072 u+0065 u+006E U+0045 u+0073 u+0070 u+0061 u+00F1 u+006F u+006C Punycode: PorqunopuedensimplementehablarenEspaol-fmd56a (K) Vietnamese: (K) ベトナム語: T<adotbelow>isaoh<odotbelow>kh<ocirc>ngth<ecirchookabove>ch\ <ihookabove>n<oacute>iti<ecircacute>ngVi<ecircdotbelow>t U+0054 u+1EA1 u+0069 u+0073 u+0061 u+006F u+0068 u+1ECD u+006B u+0068 u+00F4 u+006E u+0067 u+0074 u+0068 u+1EC3 u+0063 u+0068 u+1EC9 u+006E u+00F3 u+0069 u+0074 u+0069 u+1EBF u+006E u+0067 U+0056 u+0069 u+1EC7 u+0074 Punycode: TisaohkhngthchnitingVit-kjcr8268qyxafd2f1b9g The next several examples are all names of Japanese music artists, song titles, and TV programs, just because the author happens to have them handy (but Japanese is useful for providing examples of single- row text, two-row text, ideographic text, and various mixtures thereof). 次のいくつかの例はすべての、著者がたまたま使えた、日本の音楽芸術家の 名前と歌の題名とTV番組です。(けれども日本語は1桁文字、2桁文字、 表意文字、それらの混合の例を供給することに役立ちます)。 (L) 3<nen>B<gumi><kinpachi><sensei> (L) 3年B組金八先生 u+0033 u+5E74 U+0042 u+7D44 u+91D1 u+516B u+5148 u+751F Punycode: 3B-ww4c5e180e575a65lsy2b (M) <amuro><namie>-with-SUPER-MONKEYS (M) 安室奈美恵-with-SUPER-MONKEYS u+5B89 u+5BA4 u+5948 u+7F8E u+6075 u+002D u+0077 u+0069 u+0074 u+0068 u+002D U+0053 U+0055 U+0050 U+0045 U+0052 u+002D U+004D U+004F U+004E U+004B U+0045 U+0059 U+0053 Punycode: -with-SUPER-MONKEYS-pc58ag80a8qai00g7n9n (N) Hello-Another-Way-<sorezore><no><basho> (N) Hello-Another-Way-それぞれの場所 U+0048 u+0065 u+006C u+006C u+006F u+002D U+0041 u+006E u+006F u+0074 u+0068 u+0065 u+0072 u+002D U+0057 u+0061 u+0079 u+002D u+305D u+308C u+305E u+308C u+306E u+5834 u+6240 Punycode: Hello-Another-Way--fc4qua05auwb3674vfr0b (O) <hitotsu><yane><no><shita>2 (O) ひとつ屋根の下2 u+3072 u+3068 u+3064 u+5C4B u+6839 u+306E u+4E0B u+0032 Punycode: 2-u9tlzr9756bt3uc0v (P) Maji<de>Koi<suru>5<byou><mae> (P) MajiでKoiする5秒前 U+004D u+0061 u+006A u+0069 u+3067 U+004B u+006F u+0069 u+3059 u+308B u+0035 u+79D2 u+524D Punycode: MajiKoi5-783gue6qz075azm5e (Q) <pafii>de<runba> (Q) パフィdeルンバ u+30D1 u+30D5 u+30A3 u+30FC u+0064 u+0065 u+30EB u+30F3 u+30D0 Punycode: de-jg4avhby1noc0d (R) <sono><supiido><de> (R) そのスピードで u+305D u+306E u+30B9 u+30D4 u+30FC u+30C9 u+3067 Punycode: d9juau41awczczp The last example is an ASCII string that breaks the existing rules for host name labels. (It is not a realistic example for IDNA, because IDNA never encodes pure ASCII labels.) 最後の例はホスト名ラベルのために既存の規則を壊すASCII文字列です。 (IDNAは決して純粋なASCIIラベルをコード化しないので、これは IDNAの現実的な例ではありません)。 (S) -> $1.00 <- u+002D u+003E u+0020 u+0024 u+0031 u+002E u+0030 u+0030 u+0020 u+003C u+002D Punycode: -> $1.00 <-- 7.2 Decoding traces 7.2 解読跡 In the following traces, the evolving state of the decoder is shown as a sequence of hexadecimal values, representing the code points in the extended string. An asterisk appears just after the most recently inserted code point, indicating both n (the value preceeding the asterisk) and i (the position of the value just after the asterisk). Other numerical values are decimal. 次は、拡張文字列をコードポイントを表す16進値の列で、解読の進行跡を 示します。アスタリスクが、n(アスタリスクの直前の値)とi(アスタリ スクの直後の値の位置)の両方を示し、最も最近差し込まれたコードポイン トのすぐ後に現われます。他の数の値は10進数です。 Decoding trace of example B from section 7.1: 7.1章の例Bの解読跡 n is 128, i is 0, bias is 72 input is "ihqwcrb4cv8a8dqg056pqjye" there is no delimiter, so extended string starts empty delta "ihq" decodes to 19853 bias becomes 21 4E0D * delta "wc" decodes to 64 bias becomes 20 4E0D 4E2D * delta "rb" decodes to 37 bias becomes 13 4E3A * 4E0D 4E2D delta "4c" decodes to 56 bias becomes 17 4E3A 4E48 * 4E0D 4E2D delta "v8a" decodes to 599 bias becomes 32 4E3A 4EC0 * 4E48 4E0D 4E2D delta "8d" decodes to 130 bias becomes 23 4ED6 * 4E3A 4EC0 4E48 4E0D 4E2D delta "qg" decodes to 154 bias becomes 25 4ED6 4EEC * 4E3A 4EC0 4E48 4E0D 4E2D delta "056p" decodes to 46301 bias becomes 84 4ED6 4EEC 4E3A 4EC0 4E48 4E0D 4E2D 6587 * delta "qjye" decodes to 88531 bias becomes 90 4ED6 4EEC 4E3A 4EC0 4E48 4E0D 8BF4 * 4E2D 6587 Decoding trace of example L from section 7.1: 7.1章の例Lの解読跡 n is 128, i is 0, bias is 72 input is "3B-ww4c5e180e575a65lsy2b" literal portion is "3B-", so extended string starts as: 0033 0042 delta "ww4c" decodes to 62042 bias becomes 27 0033 0042 5148 * delta "5e" decodes to 139 bias becomes 24 0033 0042 516B * 5148 delta "180e" decodes to 16683 bias becomes 67 0033 5E74 * 0042 516B 5148 delta "575a" decodes to 34821 bias becomes 82 0033 5E74 0042 516B 5148 751F * delta "65l" decodes to 14592 bias becomes 67 0033 5E74 0042 7D44 * 516B 5148 751F delta "sy2b" decodes to 42088 bias becomes 84 0033 5E74 0042 7D44 91D1 * 516B 5148 751F 7.3 Encoding traces 7.3 コード化跡 In the following traces, code point values are hexadecimal, while other numerical values are decimal. 次の跡で、コードポイント値は16進数で、他の数値は10進数です。 Encoding trace of example B from section 7.1: 7.1章の例Bのコード化跡 bias is 72 input is: 4ED6 4EEC 4E3A 4EC0 4E48 4E0D 8BF4 4E2D 6587 there are no basic code points, so no literal portion next code point to insert is 4E0D needed delta is 19853, encodes as "ihq" bias becomes 21 next code point to insert is 4E2D needed delta is 64, encodes as "wc" bias becomes 20 next code point to insert is 4E3A needed delta is 37, encodes as "rb" bias becomes 13 next code point to insert is 4E48 needed delta is 56, encodes as "4c" bias becomes 17 next code point to insert is 4EC0 needed delta is 599, encodes as "v8a" bias becomes 32 next code point to insert is 4ED6 needed delta is 130, encodes as "8d" bias becomes 23 next code point to insert is 4EEC needed delta is 154, encodes as "qg" bias becomes 25 next code point to insert is 6587 needed delta is 46301, encodes as "056p" bias becomes 84 next code point to insert is 8BF4 needed delta is 88531, encodes as "qjye" bias becomes 90 output is "ihqwcrb4cv8a8dqg056pqjye" Encoding trace of example L from section 7.1: 7.1章の例Lのコード化跡 bias is 72 input is: 0033 5E74 0042 7D44 91D1 516B 5148 751F basic code points (0033, 0042) are copied to literal portion: "3B-" next code point to insert is 5148 needed delta is 62042, encodes as "ww4c" bias becomes 27 next code point to insert is 516B needed delta is 139, encodes as "5e" bias becomes 24 next code point to insert is 5E74 needed delta is 16683, encodes as "180e" bias becomes 67 next code point to insert is 751F needed delta is 34821, encodes as "575a" bias becomes 82 next code point to insert is 7D44 needed delta is 14592, encodes as "65l" bias becomes 67 next code point to insert is 91D1 needed delta is 42088, encodes as "sy2b" bias becomes 84 output is "3B-ww4c5e180e575a65lsy2b" 8. Security Considerations 8. セキュリティの考察 Users expect each domain name in DNS to be controlled by a single authority. If a Unicode string intended for use as a domain label could map to multiple ACE labels, then an internationalized domain name could map to multiple ASCII domain names, each controlled by a different authority, some of which could be spoofs that hijack service requests intended for another. Therefore Punycode is designed so that each Unicode string has a unique encoding. ユーザがDNSの各ドメイン名が一人の権威によって制御されることを期待 します。もしドメインラベルに使うことを意図するユニコード文字列が多数 のACEラベルに投影できるなら、国際化ドメイン名がそれぞれが異なる権 威によって制御された多数のASCIIドメイン名に投影でき、そのいくつ かは権威の対するサービス要求をハイジャックする詐欺であり得ます。それ 故にプニコードが、各ユニコード文字列が一意のコーディングを持つように、 設計されます。 However, there can still be multiple Unicode representations of the "same" text, for various definitions of "same". This problem is addressed to some extent by the Unicode standard under the topic of canonicalization, and this work is leveraged for domain names by Nameprep [NAMEPREP]. しかしながら、「同じ」の種々な定義のため、「同じ」テキストの多数のユ ニコード表現があり得ます。この問題はユニコード標準に正規化のトピック の下である程度扱われます、そしてこの仕事は名前前処理[NAMEPREP]によっ てドメイン名で行使されます。 9. References 9. 参考文献 9.1 Normative References 9.1 参照する参考文献 [RFC2119] Bradner, S., "Key words for use in RFCs to Indicate Requirement Levels", BCP 14, RFC 2119, March 1997. 9.2 Informative References 9.2 有益な参考文献 [RFC952] Harrenstien, K., Stahl, M. and E. Feinler, "DOD Internet Host Table Specification", RFC 952, October 1985. [RFC1034] Mockapetris, P., "Domain Names - Concepts and Facilities", STD 13, RFC 1034, November 1987. [IDNA] Faltstrom, P., Hoffman, P. and A. Costello, "Internationalizing Domain Names in Applications (IDNA)", RFC 3490, March 2003. [NAMEPREP] Hoffman, P. and M. Blanchet, "Nameprep: A Stringprep Profile for Internationalized Domain Names (IDN)", RFC 3491, March 2003. [ASCII] Cerf, V., "ASCII format for Network Interchange", RFC 20, October 1969. [PROVINCIAL] Kaplan, M., "The 'anyone can be provincial!' page", http://www.trigeminal.com/samples/provincial.html. [UNICODE] The Unicode Consortium, "The Unicode Standard", http://www.unicode.org/unicode/standard/standard.html. A. Mixed-case annotation A. 大文字小文字の混合の注釈 In order to use Punycode to represent case-insensitive strings, higher layers need to case-fold the strings prior to Punycode encoding. The encoded string can use mixed case as an annotation telling how to convert the folded string into a mixed-case string for display purposes. Note, however, that mixed-case annotation is not used by the ToASCII and ToUnicode operations specified in [IDNA], and therefore implementors of IDNA can disregard this appendix. 大文字小文字の違いを無視する文字列を表すためにプニコードを使うために、 より高いレイヤでプニコードコーディングの前に文字列の大文字小文字をあ わせる必要があります。コード化された文字列は表示目的のためにどのよう に大文字小文字をあわせた文字列を、大文字小文字の混ざった文字列に変換 するべきか述べる注釈として、大文字小文字の混在を使うことができます。 しかしながら、大文字小文字の混在の注記は[IDNA]の指定するToASCII演算と ToUnicode演算で使えず、それゆえIDNAの実装はこの付録を無視すること ができることを注意してください。 Basic code points can use mixed case directly, because the decoder copies them verbatim, leaving lowercase code points lowercase, and leaving uppercase code points uppercase. Each non-basic code point is represented by a delta, which is represented by a sequence of basic code points, the last of which provides the annotation. If it is uppercase, it is a suggestion to map the non-basic code point to uppercase (if possible); if it is lowercase, it is a suggestion to map the non-basic code point to lowercase (if possible). 解読者は、小文字コードポイントを小文字のままにし、大文字コードポイン トを大文字のままにし、逐語的にそれらをコピーするので、基本的なコード ポイントが直接大文字小文字の混在を使うことができます。各基本でないコー ドポイントがデルタで表現され、そしてこれは基本コードポイント列で表現 され、その最後が注釈を供給出来ます。もしそれが大文字なら基本的でない コードポイントを大文字にマップし(もし可能でなら)、もしそれが小文字 なら基本的でないコードポイントを小文字にマップする(もし可能でなら)、 のを提案します。 These annotations do not alter the code points returned by decoders; the annotations are returned separately, for the caller to use or ignore. Encoders can accept annotations in addition to code points, but the annotations do not alter the output, except to influence the uppercase/lowercase form of ASCII letters. これらの注釈は解読によって返されたコードポイントを変えません;注釈は 呼び出し者が使うか無視するか出来るように、別に返されます。エンコーダ がコードポイントのほかに注釈を受け入れることができます、しかし注釈は ASCII文字の大文字/小文字形式に影響を与えるため以外には、出力を 変更しません。 Punycode encoders and decoders need not support these annotations, and higher layers need not use them. プニコードエンコーダと解読者がこれらの注釈をサポートする必要がありま せん、そしてより高い層がそれらを使う必要がありません。 B. Disclaimer and license B. 断り書きと許可 Regarding this entire document or any portion of it (including the pseudocode and C code), the author makes no guarantees and is not responsible for any damage resulting from its use. The author grants irrevocable permission to anyone to use, modify, and distribute it in any way that does not diminish the rights of anyone else to use, modify, and distribute it, provided that redistributed derivative works do not contain misleading author or version information. Derivative works need not be licensed under similar terms. この文書の全部や一部に関して(擬似コードとCコードを含めて)、著 者は保証をせず、そしてその使用の結果として生じる損害に関して責任 がありません。著者は、再配布された派生的な仕事が紛らわしい著者や 版情報を含まなければ、他人の使用と変更と配布の権利を減らさない任 意の方法での、だれも使用と変更と配布をできる取り消しできない許可 に応じます。派生的な仕事が類似の項の下で認可される必要がありませ ん。 C. Punycode sample implementation C. プニコードサンプル実装 /* punycode.c from RFC 3492 http://www.nicemice.net/idn/ Adam M. Costello http://www.nicemice.net/amc/ This is ANSI C code (C89) implementing Punycode (RFC 3492). */ /************************************************************/ /* Public interface (would normally go in its own .h file): */ #include <limits.h> enum punycode_status { punycode_success, punycode_bad_input, /* Input is invalid. */ punycode_big_output, /* Output would exceed the space provided. */ punycode_overflow /* Input needs wider integers to process. */ }; #if UINT_MAX >= (1 << 26) - 1 typedef unsigned int punycode_uint; #else typedef unsigned long punycode_uint; #endif enum punycode_status punycode_encode( punycode_uint input_length, const punycode_uint input[], const unsigned char case_flags[], punycode_uint *output_length, char output[] ); /* punycode_encode() converts Unicode to Punycode. The input */ /* is represented as an array of Unicode code points (not code */ /* units; surrogate pairs are not allowed), and the output */ /* will be represented as an array of ASCII code points. The */ /* output string is *not* null-terminated; it will contain */ /* zeros if and only if the input contains zeros. (Of course */ /* the caller can leave room for a terminator and add one if */ /* needed.) The input_length is the number of code points in */ /* the input. The output_length is an in/out argument: the */ /* caller passes in the maximum number of code points that it */ /* can receive, and on successful return it will contain the */ /* number of code points actually output. The case_flags array */ /* holds input_length boolean values, where nonzero suggests that */ /* the corresponding Unicode character be forced to uppercase */ /* after being decoded (if possible), and zero suggests that */ /* it be forced to lowercase (if possible). ASCII code points */ /* are encoded literally, except that ASCII letters are forced */ /* to uppercase or lowercase according to the corresponding */ /* uppercase flags. If case_flags is a null pointer then ASCII */ /* letters are left as they are, and other code points are */ /* treated as if their uppercase flags were zero. The return */ /* value can be any of the punycode_status values defined above */ /* except punycode_bad_input; if not punycode_success, then */ /* output_size and output might contain garbage. */ /* punycode_encode()がユニコードをプニコードに変換します。入力は */ /* ユニコードコードポイントの配列(コード単位;代理対は許されな */ /* い)として表現されます、そして出力はASCIIコードポイントの */ /* 配列として表現されるでしょう。出力文字列なヌルで終わって*いま */ /* せん*:これは、もし入力がゼロを含んでいる場合に限り、そしてそ */ /* の場合には必ず、ゼロを含んでいるでしょう。(もちろん呼び出し人 */ /* は必要なら界線を明示するために追加するスペースを残すことができ */ /* ます。)input_lengthは入力コードポイントの数です。output_length*/ /* は入出力引数です:呼び出し人は受け取ることができるコードポイン */ /* トの最大の数を渡し、成功して戻った場合、実際に出力されたコード */ /* ポイントの数を含んでいるでしょう。case_flags配列はinput_length */ /* ブール値を持ち、ゼロ以外である場合は対応するユニコード文字が、 */ /* (もし可能であるなら)、解読された後で大文字に強制されることを */ /* 提案します、そしてゼロが、(もし可能であるなら)小文字に強制さ */ /* れることを示唆します。ASCIIコードポイントが、ASCII文 */ /* 字が対応するuppercaseフラグに従って大文字あるいは小文字にされる*/ /* 以外、そのままコード化されます。もしcase_flagsがヌルポインタで */ /* あるなら、ASCII文字がそのままで、他のコードポイントは */ /* uppercaseフラグがゼロであるかのように扱われます。帰り値は */ /* punycode_bad_input以外は上で定義されるpunycode_status値のどれ */ /* かです;punycode_successでなければ、output_sizeと出力は無意味 */ /* な値を含んでいるかもしれません。 */ enum punycode_status punycode_decode( punycode_uint input_length, const char input[], punycode_uint *output_length, punycode_uint output[], unsigned char case_flags[] ); /* punycode_decode() converts Punycode to Unicode. The input is */ /* represented as an array of ASCII code points, and the output */ /* will be represented as an array of Unicode code points. The */ /* input_length is the number of code points in the input. The */ /* output_length is an in/out argument: the caller passes in */ /* the maximum number of code points that it can receive, and */ /* on successful return it will contain the actual number of */ /* code points output. The case_flags array needs room for at */ /* least output_length values, or it can be a null pointer if the */ /* case information is not needed. A nonzero flag suggests that */ /* the corresponding Unicode character be forced to uppercase */ /* by the caller (if possible), while zero suggests that it be */ /* forced to lowercase (if possible). ASCII code points are */ /* output already in the proper case, but their flags will be set */ /* appropriately so that applying the flags would be harmless. */ /* The return value can be any of the punycode_status values */ /* defined above; if not punycode_success, then output_length, */ /* output, and case_flags might contain garbage. On success, the */ /* decoder will never need to write an output_length greater than */ /* input_length, because of how the encoding is defined. */ /* punycode_decode()がプニコードをユニコードに変換します。入力は */ /* ASCIIコードポイント配列として表現され、出力はユニコード */ /* コードポイント配列として表現されるでしょう。input_lengthは入力 */ /* コードポイントの数です。output_length入出力引数です:呼び出し */ /* 人はそれが受け取ることができるコードポイントの最大の数を渡し、 */ /* 成功して帰った場合は出力されたコードポイントの実際の数を含んで */ /* いるでしょう。case_flags配列は、少なくともoutput_length値の空 */ /* 間が必要か、あるいは大文字小文字情報が必要ないならヌルポインタ */ /* であり得ます。nonzeroフラグが対応するユニコード文字が、呼び出 */ /* し人によって(もし可能であるなら)大文字に押し付けられることを */ /* 示唆し、他方ゼロが(もし可能であるとしても)小文字に強制される */ /* ことをことを示唆します。ASCIIコードポイントが適切な大文字 */ /* 小文字で出力されます、しかしそれらのフラグは、フラグを応用する */ /* ことが無害であるであるように、適切に設定されるでしょう。戻り値 */ /* は上に定義されるpunycode_status値のどれかです;もし */ /* punycode_successでなければ、output_lengthと出力とcase_flagsが */ /* 無意味な値を含んでいるかもしれません。成功したら、コーディング */ /* が定義される方法により、解読者は決してinput_lengthより大きい */ /* output_lengthを書く必要がないでしょう。 */ /**********************************************************/ /* Implementation (would normally go in its own .c file): */ #include <string.h> /*** Bootstring parameters for Punycode ***/ enum { base = 36, tmin = 1, tmax = 26, skew = 38, damp = 700, initial_bias = 72, initial_n = 0x80, delimiter = 0x2D }; /* basic(cp) tests whether cp is a basic code point: */ #define basic(cp) ((punycode_uint)(cp) < 0x80) /* delim(cp) tests whether cp is a delimiter: */ #define delim(cp) ((cp) == delimiter) /* decode_digit(cp) returns the numeric value of a basic code */ /* point (for use in representing integers) in the range 0 to */ /* base-1, or base if cp is does not represent a value. */ static punycode_uint decode_digit(punycode_uint cp) { return cp - 48 < 10 ? cp - 22 : cp - 65 < 26 ? cp - 65 : cp - 97 < 26 ? cp - 97 : base; } /* encode_digit(d,flag) returns the basic code point whose value */ /* (when used for representing integers) is d, which needs to be in */ /* the range 0 to base-1. The lowercase form is used unless flag is */ /* nonzero, in which case the uppercase form is used. The behavior */ /* is undefined if flag is nonzero and digit d has no uppercase form. */ static char encode_digit(punycode_uint d, int flag) { return d + 22 + 75 * (d < 26) - ((flag != 0) << 5); /* 0..25 map to ASCII a..z or A..Z */ /* 26..35 map to ASCII 0..9 */ } /* flagged(bcp) tests whether a basic code point is flagged */ /* (uppercase). The behavior is undefined if bcp is not a */ /* basic code point. */ #define flagged(bcp) ((punycode_uint)(bcp) - 65 < 26) /* encode_basic(bcp,flag) forces a basic code point to lowercase */ /* if flag is zero, uppercase if flag is nonzero, and returns */ /* the resulting code point. The code point is unchanged if it */ /* is caseless. The behavior is undefined if bcp is not a basic */ /* code point. */ static char encode_basic(punycode_uint bcp, int flag) { bcp -= (bcp - 97 < 26) << 5; return bcp + ((!flag && (bcp - 65 < 26)) << 5); } /*** Platform-specific constants ***/ /* maxint is the maximum value of a punycode_uint variable: */ static const punycode_uint maxint = -1; /* Because maxint is unsigned, -1 becomes the maximum value. */ /*** Bias adaptation function ***/ static punycode_uint adapt( punycode_uint delta, punycode_uint numpoints, int firsttime ) { punycode_uint k; delta = firsttime ? delta / damp : delta >> 1; /* delta >> 1 is a faster way of doing delta / 2 */ delta += delta / numpoints; for (k = 0; delta > ((base - tmin) * tmax) / 2; k += base) { delta /= base - tmin; } return k + (base - tmin + 1) * delta / (delta + skew); } /*** Main encode function ***/ enum punycode_status punycode_encode( punycode_uint input_length, const punycode_uint input[], const unsigned char case_flags[], punycode_uint *output_length, char output[] ) { punycode_uint n, delta, h, b, out, max_out, bias, j, m, q, k, t; /* Initialize the state: */ n = initial_n; delta = out = 0; max_out = *output_length; bias = initial_bias; /* Handle the basic code points: */ for (j = 0; j < input_length; ++j) { if (basic(input[j])) { if (max_out - out < 2) return punycode_big_output; output[out++] = case_flags ? encode_basic(input[j], case_flags[j]) : input[j]; } /* else if (input[j] < n) return punycode_bad_input; */ /* (not needed for Punycode with unsigned code points) */ } h = b = out; /* h is the number of code points that have been handled, b is the */ /* number of basic code points, and out is the number of characters */ /* that have been output. */ if (b > 0) output[out++] = delimiter; /* Main encoding loop: */ while (h < input_length) { /* All non-basic code points < n have been */ /* handled already. Find the next larger one: */ for (m = maxint, j = 0; j < input_length; ++j) { /* if (basic(input[j])) continue; */ /* (not needed for Punycode) */ if (input[j] >= n && input[j] < m) m = input[j]; } /* Increase delta enough to advance the decoder's */ /* <n,i> state to <m,0>, but guard against overflow: */ if (m - n > (maxint - delta) / (h + 1)) return punycode_overflow; delta += (m - n) * (h + 1); n = m; for (j = 0; j < input_length; ++j) { /* Punycode does not need to check whether input[j] is basic: */ if (input[j] < n /* || basic(input[j]) */ ) { if (++delta == 0) return punycode_overflow; } if (input[j] == n) { /* Represent delta as a generalized variable-length integer: */ for (q = delta, k = base; ; k += base) { if (out >= max_out) return punycode_big_output; t = k <= bias /* + tmin */ ? tmin : /* +tmin not needed */ k >= bias + tmax ? tmax : k - bias; if (q < t) break; output[out++] = encode_digit(t + (q - t) % (base - t), 0); q = (q - t) / (base - t); } output[out++] = encode_digit(q, case_flags && case_flags[j]); bias = adapt(delta, h + 1, h == b); delta = 0; ++h; } } ++delta, ++n; } *output_length = out; return punycode_success; } /*** Main decode function ***/ enum punycode_status punycode_decode( punycode_uint input_length, const char input[], punycode_uint *output_length, punycode_uint output[], unsigned char case_flags[] ) { punycode_uint n, out, i, max_out, bias, b, j, in, oldi, w, k, digit, t; /* Initialize the state: */ n = initial_n; out = i = 0; max_out = *output_length; bias = initial_bias; /* Handle the basic code points: Let b be the number of input code */ /* points before the last delimiter, or 0 if there is none, then */ /* copy the first b code points to the output. */ for (b = j = 0; j < input_length; ++j) if (delim(input[j])) b = j; if (b > max_out) return punycode_big_output; for (j = 0; j < b; ++j) { if (case_flags) case_flags[out] = flagged(input[j]); if (!basic(input[j])) return punycode_bad_input; output[out++] = input[j]; } /* Main decoding loop: Start just after the last delimiter if any */ /* basic code points were copied; start at the beginning otherwise. */ for (in = b > 0 ? b + 1 : 0; in < input_length; ++out) { /* in is the index of the next character to be consumed, and */ /* out is the number of code points in the output array. */ /* Decode a generalized variable-length integer into delta, */ /* which gets added to i. The overflow checking is easier */ /* if we increase i as we go, then subtract off its starting */ /* value at the end to obtain delta. */ for (oldi = i, w = 1, k = base; ; k += base) { if (in >= input_length) return punycode_bad_input; digit = decode_digit(input[in++]); if (digit >= base) return punycode_bad_input; if (digit > (maxint - i) / w) return punycode_overflow; i += digit * w; t = k <= bias /* + tmin */ ? tmin : /* +tmin not needed */ k >= bias + tmax ? tmax : k - bias; if (digit < t) break; if (w > maxint / (base - t)) return punycode_overflow; w *= (base - t); } bias = adapt(i - oldi, out + 1, oldi == 0); /* i was supposed to wrap around from out+1 to 0, */ /* incrementing n each time, so we'll fix that now: */ if (i / (out + 1) > maxint - n) return punycode_overflow; n += i / (out + 1); i %= (out + 1); /* Insert n at position i of the output: */ /* not needed for Punycode: */ /* if (decode_digit(n) <= base) return punycode_invalid_input; */ if (out >= max_out) return punycode_big_output; if (case_flags) { memmove(case_flags + i + 1, case_flags + i, out - i); /* Case of last character determines uppercase flag: */ case_flags[i] = flagged(input[in - 1]); } memmove(output + i + 1, output + i, (out - i) * sizeof *output); output[i++] = n; } *output_length = out; return punycode_success; } /******************************************************************/ /* Wrapper for testing (would normally go in a separate .c file): */ #include <assert.h> #include <stdio.h> #include <stdlib.h> #include <string.h> /* For testing, we'll just set some compile-time limits rather than */ /* use malloc(), and set a compile-time option rather than using a */ /* command-line option. */ enum { unicode_max_length = 256, ace_max_length = 256 }; static void usage(char **argv) { fprintf(stderr, "\n" "%s -e reads code points and writes a Punycode string.\n" "%s -d reads a Punycode string and writes code points.\n" "\n" "Input and output are plain text in the native character set.\n" "Code points are in the form u+hex separated by whitespace.\n" "Although the specification allows Punycode strings to contain\n" "any characters from the ASCII repertoire, this test code\n" "supports only the printable characters, and needs the Punycode\n" "string to be followed by a newline.\n" "The case of the u in u+hex is the force-to-uppercase flag.\n" , argv[0], argv[0]); exit(EXIT_FAILURE); } static void fail(const char *msg) { fputs(msg,stderr); exit(EXIT_FAILURE); } static const char too_big[] = "input or output is too large, recompile with larger limits\n"; static const char invalid_input[] = "invalid input\n"; static const char overflow[] = "arithmetic overflow\n"; static const char io_error[] = "I/O error\n"; /* The following string is used to convert printable */ /* characters between ASCII and the native charset: */ static const char print_ascii[] = "\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n" "\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n" " !\"#$%&'()*+,-./" "0123456789:;<=>?" "@ABCDEFGHIJKLMNO" "PQRSTUVWXYZ[\\]^_" "`abcdefghijklmno" "pqrstuvwxyz{|}~\n"; int main(int argc, char **argv) { enum punycode_status status; int r; unsigned int input_length, output_length, j; unsigned char case_flags[unicode_max_length]; if (argc != 2) usage(argv); if (argv[1][0] != '-') usage(argv); if (argv[1][2] != 0) usage(argv); if (argv[1][1] == 'e') { punycode_uint input[unicode_max_length]; unsigned long codept; char output[ace_max_length+1], uplus[3]; int c; /* Read the input code points: */ input_length = 0; for (;;) { r = scanf("%2s%lx", uplus, &codept); if (ferror(stdin)) fail(io_error); if (r == EOF || r == 0) break; if (r != 2 || uplus[1] != '+' || codept > (punycode_uint)-1) { fail(invalid_input); } if (input_length == unicode_max_length) fail(too_big); if (uplus[0] == 'u') case_flags[input_length] = 0; else if (uplus[0] == 'U') case_flags[input_length] = 1; else fail(invalid_input); input[input_length++] = codept; } /* Encode: */ output_length = ace_max_length; status = punycode_encode(input_length, input, case_flags, &output_length, output); if (status == punycode_bad_input) fail(invalid_input); if (status == punycode_big_output) fail(too_big); if (status == punycode_overflow) fail(overflow); assert(status == punycode_success); /* Convert to native charset and output: */ for (j = 0; j < output_length; ++j) { c = output[j]; assert(c >= 0 && c <= 127); if (print_ascii[c] == 0) fail(invalid_input); output[j] = print_ascii[c]; } output[j] = 0; r = puts(output); if (r == EOF) fail(io_error); return EXIT_SUCCESS; } if (argv[1][1] == 'd') { char input[ace_max_length+2], *p, *pp; punycode_uint output[unicode_max_length]; /* Read the Punycode input string and convert to ASCII: */ fgets(input, ace_max_length+2, stdin); if (ferror(stdin)) fail(io_error); if (feof(stdin)) fail(invalid_input); input_length = strlen(input) - 1; if (input[input_length] != '\n') fail(too_big); input[input_length] = 0; for (p = input; *p != 0; ++p) { pp = strchr(print_ascii, *p); if (pp == 0) fail(invalid_input); *p = pp - print_ascii; } /* Decode: */ output_length = unicode_max_length; status = punycode_decode(input_length, input, &output_length, output, case_flags); if (status == punycode_bad_input) fail(invalid_input); if (status == punycode_big_output) fail(too_big); if (status == punycode_overflow) fail(overflow); assert(status == punycode_success); /* Output the result: */ for (j = 0; j < output_length; ++j) { r = printf("%s+%04lX\n", case_flags[j] ? "U" : "u", (unsigned long) output[j] ); if (r < 0) fail(io_error); } return EXIT_SUCCESS; } usage(argv); return EXIT_SUCCESS; /* not reached, but quiets compiler warning */ } Author's Address 著者のアドレス Adam M. Costello University of California, Berkeley http://www.nicemice.net/amc/ Full Copyright Statement 著作権表示全文 Copyright (C) The Internet Society (2003). All Rights Reserved. 著作権(C)インターネット学会(2003)。すべての権利は保留される。 This document and translations of it may be copied and furnished to others, and derivative works that comment on or otherwise explain it or assist in its implementation may be prepared, copied, published and distributed, in whole or in part, without restriction of any kind, provided that the above copyright notice and this paragraph are included on all such copies and derivative works. However, this document itself may not be modified in any way, such as by removing the copyright notice or references to the Internet Society or other Internet organizations, except as needed for the purpose of developing Internet standards in which case the procedures for copyrights defined in the Internet Standards process must be followed, or as required to translate it into languages other than English. 上記著作権表示とこの段落が全ての複写や派生的な仕事につけられていれば、 この文書と翻訳は複写や他者への提供ができ、そしてコメントや説明や実装 を支援する派生的な仕事のためにこの文書の全部か一部を制約なく複写や出 版や配布できます。しかし、この文書自身は、英語以外の言葉への翻訳やイ ンターネット標準を開発する目的で必要な場合以外は、インターネット学会 や他のインターネット組織は著作権表示や参照を削除されるような変更がで きません、インターネット標準を開発する場合はインターネット標準化プロ セスで定義された著作権の手順に従われます。 The limited permissions granted above are perpetual and will not be revoked by the Internet Society or its successors or assigns. 上に与えられた限定された許可は永久で、インターネット学会やその後継者 や譲渡者によって無効にされません。 This document and the information contained herein is provided on an "AS IS" basis and THE INTERNET SOCIETY AND THE INTERNET ENGINEERING TASK FORCE DISCLAIMS ALL WARRANTIES, EXPRESS OR IMPLIED, INCLUDING BUT NOT LIMITED TO ANY WARRANTY THAT THE USE OF THE INFORMATION HEREIN WILL NOT INFRINGE ANY RIGHTS OR ANY IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY OR FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. この文書とここに含む情報は無保証で供給され、そしてインターネット学会 とインターネット技術標準化タスクフォースは、特別にも暗黙にも、この情 報の利用が権利を侵害しないことや商業利用や特別の目的への利用に適当で ある事の保障を含め、すべての保証を拒否します。 Acknowledgement 謝辞 Funding for the RFC Editor function is currently provided by the Internet Society. 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