workshop
トピックと講師紹介
date:2002年4月14日(日)
Kevin O'Neill , a former YMCA Program Director / Youth Leader who has been
teaching
in Japan for over 7 years presents ideas on teaching Phonics , teaching
students to use complete sentences , song leading and songs , using Expressways
, and what it means
to be a teacher.
Kevin has been working with children both in the United States and Japan
for over 15 years. He is currently managing and teaching at a moderately
sized conversational school (over 115 students) in Niigata.
○ 最後の歌は
The Ala la la la song
歌いながら全員と握手したり
背中をかいたり頭をなでたり
ハイファイブをしたりと
大にぎわいでした。
子どもの声からお年寄りの声まで、役者さんであり
声優さんでもあります。涙が出るほど楽しかったです。
Phonics
It is absolutely essential for any teacher
teaching phonics to have a good command
of phonetic pronunciation.
松香洋子先生にも、フォニックス本の中の間違いを
指摘した熱血ケビン先生。
We should at the very least be striving for
perfection. That is our job. We are teachers.
Use fingers to illustrate sound length. (左右の人差し指で音の長さを表せる。)
Make, use, and buy materials to aid in teaching.
イラストはすべてケビンさんが描いています。プロフェッショナル!
フォニックスのレッスンはリズムとスピード!
ケビンさんのオリジナルゲーム ONE を体験しました。
ウノに似たやり方ですが、短母音にフォーカスしています。
Song
○ 5 Little Monkeys
○ 5 Little Speckled Frogs
○ Bananas, Coconuts, and Grapes
○ Doe Ray Me Far Sew La Tea Doe
○ Mares Eat Oats
○ Row Row Row Your Bout
○ Let Mee See Your Frankenstein !!!
○ The Baby Bumblebee Song
○ YMCA Aerobics
右、左と体の名前を言いながら。
1日でこんなにたくさん歌ったことはない
と言うケビン先生。声が少しかすれて
しまいました。お疲れ様でした。
道案内レッスン
ここでも声を変えていろいろな人物になります。
先生というものはこうあるべきだそうです。
みなさん、がんばりましょうね。
フォニックスのルールで読めるカード取りをしました。
カードは常に伏せておくのがポイント。めっくたら必ずまた伏せなければ
いけません。動作が加わることで集中します。とてもよいアイデアです。
グループ分けゲーム:a,e,i,o,u を書いたシールをおでこにはってもらう。(自分のは分からない) 相手を
見つけてお互いの音を教え合う。それを繰り返して同じ音のグループになる。