2004年2月7日〜15日までOUP Kids Club Tour 2004 が日本各地で開催されました。
行かれなかった方たちのために、にゃんこ先生のご好意でハンドアウトを掲載させていただくことが
できました。どうぞみなさま参考になさってご活用くださいませ。
          最初に会場では配られなかった "Where's Spot?" の ダイス表をご紹介します。

  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
1 h i p p o p o t a m u s
2 c r o c o d i l e d o g
3 l i o n p e n g u i n x
4 c a t b i r d p a n d a
5 m o n k e y s n a k e b
6 t o r t o i s e b e a r

            ダイス12個分です。文字に小さい絵を添えるといいとのことです。
                      
TOP PAGEへもどる
それではハンドアウトの紹介です。1ページ目です。


       Teaching Reading to Elementary Learners 〜When and How 〜

     Young learners who cannot read hear a flow of sound and they have to remenber
words as sounds. (Slattery and Willis, English for Primary Teachers)
If students can read, however, they are able to reinforce the "aural" input in their own
learning process and retention increases.
     When should we start teaching reading? My answer is, "From the day 1!"
We can teach reading from the very beginning by;
-integrating phonics activities with a whole languages approach.
-extending listening / speaking activities one-step further.
-using storybooks and graded readers.
     Today, I plan to share with you some of the activities I have used with my
elementary learners in their first year of learning English with me.


The Alphabet (English Time 1, Rivers and Toyama)
Who is Sylvia? (Children's Jazz Chants Old and New, Carolyn Graham)
Classroom Language (English Time 1, Rivers and Toyama)
Where's Spot? (Eric Hill, 1980, Penguin Putnam)
     Word Search
     Memory Game 1
     Memory Game 2
     Sentence Making Game
Swimmy (Leo Lionni, 1963, Random House)
     Chant
     Jumble Story
A Day at Storyland (English Time 3 Storybook, Setsuko Toyama)

 Setsuko Toyama, based in Sanjo, Niigata, teaches, trains teachers, writes EFL textbooks and teaches
 how to teach children at Keiwa College. She works closely with elementary school teachers in
 Niigata prefecture. She can be reached at Sunny Room, a website for teachers of children.
"Where's Spot?" のワードサーチを紹介します。3ページ目になります。

                                           Name:                     
WORD SEARCH: Where's Spot?

@            A            B            C            D
   
bear          bird       crocodile     hippopotamus     lion
                       
E            F            G            H            I
  monkey        penguin       snake         Spot        tortoise
                          

単語(名前も)が11個隠れています。みつけられるかな?〇で囲もう。

a y c r o c o d i l e m
h i p p o p o t a m u s
f b i r d g c S p o t b
d m q t o r t o i s e j
s n a k e t v s b e a r
o p e n g u i n x w h p
e u w l i o n r k y f z
m o n k e y i S a l l y

                                



ますをブランクにしておいて生徒にオリジナルのワード・サーチ(ワードの内容も任せて)
作ってもらうのも有効とのこと。
"Who Is Sylvia?" と Read and Do は2ページ目になります。

Follow-up on "Who Is Sylvia?"
  (Children's Jazz Chants Old and New, Carolyn Graham)
                                     ハンドアウトには、〇が6個左側縦に描かれています。
                                     これは自分の名前や他の人の名前を言うアクティビティになります。
                                     *6人ほどのグループになります。
                                     *〇の中に自分の顔と名前をサッサッと描きます。
                                     *他の人の用紙にも全部描いたら始めます。

先生役:
Who has a name that starts(ends) with [アルファベット1文字]?     
                                                  
I do. (当てはまる人が答える)
     :
What's your name?                           (名前を言う)
     :
What's her(his) name?                    (他の人たちがその人の名前を言う) 
Read and Do: Classroom Language 〜English Time 1 pp. vi-vii

     1. Stand up.                       7. Open your book.
     2. Sit down.                       8. Close your book.
     3. Listen.                         9. Take out your pencil.
     4. Quiet!                         10. Put away your pencil.
     5. Stop.                          11. Make a circle.
     6. Point.                         12. Make a line.


(several monts later... )

     1. Stand up and say, "Hello!"            7. Open your book to page 10.
     2. Sit down and smile at Setsuko.          8. Close your book and sleep.
     3. Take out your eraser.               9. Write your name.
     4. Go to the door and jump.              10. Draw a dog.
     5. Say, "Hi," to Miki.                 11. Make a circle.
     6. Point to a cat.                     12. Spell your name.



     指示を読んで、声には出さずその動作をします。動ける場所が無くても、上段の1〜12は
     手を使って動作を表すことが出来ます。
4ページ目は Swimmy Chant です。

The Biggest Fish in the Sea
                 --a chant based on Swimmy by Leo Lionni-- adapted by Setsuko Toyama
[Swimmy, his brothers and sisters are swimming together.]
Swimmy: Hi, everyone!
       I'm Swwimmy.
       I'm little.
       I'm black.
       I'm a little black fish.

Red Fish 1: Hi, everyone!                Red Fish 2: Hi, everyone!
        I'm Swimmy's sister.                    I'm Swimmy's brother.
        I'm little.                           I'm little.
        I'm red.                            I'm red.
        I'm a littele red fish.                   I'm a little red fish.

[A big, scary tuna swims into the scene.]
Tuna: I'm big.
    I'm hungry.
    I'm a big, hungry tuna.
[The tuna eats al the red fish. Swimmy escapes.]
Swimmy: I'm scared.
       I'm lonely.
       I'm very, very sad.

[Swimmy meets a jellyfish.]
Jellyfish: Hello, Swimmy.                Swimmy: NIce to meet you, Jellyfish!
      I'm a jellyfish.                        I'm not scared.
      I'm pink and blue and yellow!            I'm happy again.

[Swimmy meets a lobster.]
Lobster: Hello, Swimmy.                Swimmy: NIce to meet you, Lobster!
      I'm a lobster.                        I'm not sad.
      I'm brown and black and red.            I'm happy again.



     Resd and number the sentences.
                  (  ) Swimmy is happy again.
                  (  ) Swimmy is happy.
                  (  ) Swimmy is sad.


Swmmy Chant の全文はこちらです。



Jumble Story
最初のSwimmyとRed Fish 1,2 のセリフ(15行)を15の紙片に書いてあるのを15人に渡す。
相談してもらって順番に並んでもらう。
1人ずつ言ってもらうと・・・Swimmy Chants!
最後の5ページ目は、にゃんこ先生お薦めの絵本26冊のリストです。こちらからどうぞ。
The Alphabet

両手を使ってアルファベットの小文字を作ってみましょう。
体を使うと楽しいですよ。CDの音声に合わせてできるでしょうか。練習が必要かもしれません。
Memory Game 1

動物の絵カードとその文字カードを分けて伏せておく。(文字カードには、a lion, a bear のように書いておく)
絵と文字を1枚ずつめくってマッチしたらもらえる。


Memory Game 2

3人でする場合:動物カードと文字カードを各9枚用意する。文字カードは伏せておいて、絵カードは1人に3枚
ずつ配る。最初の人が文字カードを1枚めくる。その絵カードを持っていたら文字カードをもらえる。
持っていなかったら文字カードをまた伏せて、次の人の番になる。

The Oxford Kids' Club Tour 2004  Reading is FUNdamental